|
| کد مطلب: ۱۱۰۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد

چطور مصرف نمک را کاهش دهیم؟

حرکت ساده‌ای مانند کاهش نمک مصرفی در رژیم غذایی می‌تواند طول عمرتان را افزایش دهد و احتمال بیمار شدنتان را کاهش دهد. تاریخ‌شناسان می‌گویند اجداد ما روزانه کمتر از یک گرم سدیم مصرف می‌کردند. امروزه متوسط دریافت سدیم روزانه برای انسان حدود ۴ گرم است. بدیهی است که این عادت ناسالم عواقب جدی دارد.

چطور مصرف نمک را کاهش دهیم؟
منبع: تبیان |

. غذا را بدون نمک مزه‌دار کنید. بله خیلی سخت است، خصوصاً اینکه به مزهٔ نمک عادت کرده‌ایم. اما می‌توانید از ادویه‌هایی استفاده کنید که تا حدود زیادی جای نمک را می‌گیرند و به غذا طعم و مزه می‌دهند و ضمناً فواید قابل‌توجهی برای سلامتی دارند. مثلاً ادویه‌هایی مانند دارچین می‌توانند متابولیسم را افزایش داده و احتمال مشکلات قلبی را کاهش دهند. از دیگر جایگزین‌های نمک می‌توان به آب‌لیمو، سرکه و سیر اشاره کرد.
. در خانه آشپزی کنید. تهیه و پخت غذا در خانه راه خوبی برای کاهش مصرف نمک است، زیرا می‌توانیم میزان نمک اضافه شده را کنترل کنیم و می‌توانیم مواد کم‌نمک را انتخاب کنیم. بین کمتر از 25 تا 50 درصد نمک رژیم غذایی از نمک اضافه شده در سفره یا در حین پخت‌وپز حاصل می‌شود، بنابراین مهم است که حواستان به نمکدان هم باشد.
. میزان میوه و سبزی غذایتان را بیشتر کنید. این کار باعث می‌شود کمتر غذاهای فراوری شده بخورید و در نتیجه به‌جای سدیم، پتاسیم بیشتری مصرف کنید که یک ماده معدنی است و می‌تواند اثرات سدیم را در بدن تعدیل کند.
. اگر از پاستا استفاده می‌کنید انواع آماده آن را نخرید. سالم‌ترین راه تهیه پاستا استفاده از پاستای خشک است که خودتان در خانه آن را می‌جوشانید. پاستای آماده مقدار زیادی نمک دارد.
. سس‌ها سدیم زیادی دارند. از سس‌های بازاری استفاده نکنید. مایونز و خردل پُر از سدیم‌اند.
. ادویه‌ها و گیاهان جدید را برای کشف مزه‌های جدید امتحان کنید تا ببینید گاهی واقعاً غذاها را خوشمزه‌تر می‌کنند. حس چشایی‌تان را تعلیم بدهید تا مزه‌های جدیدتر را یاد بگیرند.
. به آبی که برنج و پاستا در آن می‌جوشانید نمک اضافه نکنید.
. به‌طورکلی غذاهای بسته‌بندی‌شده، آماده و نیمه‌آماده مانند کنسرو ماهی، سوسیس کالباس، غذاهای منجمد، فست‌فودها، مرغ‌سوخاری و پیتزا را محدود کنید. محدودکردن تنقلات نمکی؛ مانند چیپس، چوب‌شور و کراکر نیز به کاهش نمک و سدیم دریافتی کمک می‌کنند.

ارسال نظر

پربازدیدترین