|
| کد مطلب: ۱۰۹۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد

۱۰ خاصیت شگفت‌ انگیز جوانه‌ گندم برای سلامتی

جوانه‌ی گندم منبع عالی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است و عمدتاً خواصی که برای سلامتی دارد به مواد مغذی موجود در آن نسبت داده می‌شود.

۱۰ خاصیت شگفت‌ انگیز جوانه‌ گندم برای سلامتی

این ماده‌ی غذایی پرخاصیت حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کنند. در مقاله‌ی امروز به بررسی ارزش غذایی و فواید جوانه‌ی گندم برای سلامتی می‌پردازیم و اثرات نامطلوب احتمالی آن را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

جوانه‌ی گندم چیست؟

بخش خوراکی دانه‌ی گندم از سه قسمت شامل سبوس، آندوسپرم و جوانه تشکیل شده است. در گذشته، غالباً فقط آندوسپرم آسیاب می‌شد که در نتیجه‌ی این کار آرد سفید به دست می‌آمد که ارزش غذایی کمی داشت.

جوانه و سبوس گندم غنی از مواد مغذی هستند. بنابراین زمانی که دانه‌ی گندم به‌طور کامل استفاده می‌شود یا جوانه‌ی آن به‌صورت پودر یا روغن مصرف می‌شود، مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی در اختیار بدن قرار می‌گیرد.

ارزش غذایی جوانه‌ی گندم

اگرچه جوانه‌ی گندم کوچک است، اما مواد مغذی زیادی دارد. پوسته‌ی بیرونی گندم یعنی سبوس هم برای سلامتی مفید است، اما جوانه حاوی مواد مغذی بیشتری است. جوانه منبع خوب انرژی، فیبر، پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده است که همگی به روش‌های متعددی با سیستم‌های داخلی بدن در تعامل هستند.

ویتامین‌های مهمی مانند تیامین (ویتامین B1)، نیاسین (ویتامین B3)، فولات (ویتامین B9) و ویتامین E در سطوح بالا در جوانه یافت می‌شوند. از نظر وجود مواد معدنی، جوانه می‌تواند بخشی از پتاسیم، فسفر، آهن، روی، کلسیم و سلنیوم مورد نیاز بدن را تأمین کند.

فواید جوانه‌ی گندم برای سلامتی

خواص جوانه گندم بسیار گسترده بوده و شامل موارد زیر می‌شود:

۱. غنی از آنتی اکسیدان است

۲. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

۳. از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند

۴. خاصیت ضدسرطانی دارد

۵. در تقویت عضلات نقش دارد

۶. خاصیت ضدپیری دارد

۷. مانع یبوست می‌شود

۸. به افزایش وزن کمک می‌کند

۹. باعث بهبود عملکرد ورزشی می‌شود

۱۰. از بارداری سالم حمایت می‌کند

ارسال نظر

پربازدیدترین