|
| کد مطلب: ۱۰۶۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد

۸ غذای سالم برای دهه‌ ۴۰ زندگی

غذا یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که شما را قوی و سالم نگه می‌دارد.

۸ غذای سالم برای دهه‌ ۴۰ زندگی

 اما آنچه که در ۲۰ سالگی می‌خورید ممکن است آن چیزی نباشد که بدن شما در دهه‌ی ۳۰، ۴۰ یا ۵۰ زندگی به آن نیاز دارد. چون از تغییرات هورمونی گرفته تا تراکم استخوان، همه چیز از یک دهه به دهه‌ی دیگر تغییر می‌کند. در مقاله‌ی امروز شما را با چند نمونه غذای سالم که در  دهه ۴۰ سالگی زندگی به آن‌ها نیاز دارید، آشنا می‌کنیم. خوردن این غذاها به شما کمک می‌کند که زندگی طولانی و باکیفیتی داشته باشید.

۱. غذاهای تخمیر شده

 

روده‌ی شما ارتباط نزدیکی با سیستم ایمنی و سلامت کلی شما دارد. دهه‌ی ۴۰ زندگی زمانی است که مشکلات گوارشی ممکن است ظاهر شوند، به‌خصوص اگر تا این سن مقدار زیادی غذای فرآوری شده خورده باشید. بهترین راه برای مقابله با این مشکل مصرف غذاهای تخمیر شده (مثل ماست و کفیر) است که به‌طور طبیعی حاوی باکتری‌های مفید هستند و به حفظ تعادل باکتری‌های روده کمک می‌کنند. علاوه بر این، می‌توانید بعد از مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه از مکمل پروبیوتیک استفاده کنید تا باکتری‌های مفید روده افزایش پیدا کنند.

  • پروبیوتیک چیست و چه غذاهایی پروبیوتیک دارند؟

۲. غذاهای حاوی فیتواستروژن‌های طبیعی

اگر به سرطان سینه یا بیماری دیگری مبتلا نیستید که لازم باشد سطح استروژن خود را پایین نگه دارید، پیشنهاد می‌کنیم از غذاهای حاوی فیتواستروژن (استروژن گیاهی) استفاده کنید. فیتواستروژن که در غذاهایی مثل سویا و سبزیجات چلیپایی (سبزیجات خانواده‌ی کلم) یافت می‌شود می‌تواند با افزایش سن به حفظ تعادل هورمون‌ها کمک کند.

۳. میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ

در دهه‌ی ۴۰ زندگی، برای جلوگیری از پیری و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و همچنین پیشگیری از سرطان به آنتی اکسیدان نیاز دارید. یک راه‌ی آسان برای دریافت آنتی اکسیدان‌ خوردن میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ است. میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های نارنجی، بنفش، قرمز، زرد و سبز (مثل بلوبری، توت‌فرنگی، پرتقال، چغندر، فلفل و…) می‌توانند طیف کاملی از مواد مغذی را در اختیار شما قرار دهند و زمینه را برای حفظ سلامتی در سال‌های آخر زندگی فراهم کنند.

۴. غذاهایی که از سلامت قلب محافظت می‌کنند

متأسفانه، در این مرحله از زندگی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر می‌شود. بنابراین، خوردن غذاهایی که از سلامت سیستم قلبی-عروقی محافظت می‌کنند، مهم است. سیر، پیاز، زردچوبه، زیتون، روغن دانه‌ی بزرک و سبزیجات برگ سبز از بهترین غذاها برای این کار هستند.

۵. تخمه‌ی آفتابگردان

تخمه‎ی آفتابگردان غذای سالم دیگری است که به حفظ عملکرد غده‌ی تیروئید کمک می‌کند. ویتامین E، فولات، سلنیوم و منیزیم موجود در تخمه‌ی آفتابگردان همگی برای سلامت قلب و عروق، سلامت روان و سلامت غده‌ی تیروئید مهم هستند.

۶. غلات کامل

مدیریت وزن در دهه‌ی ۴۰ زندگی دشوارتر می‌شود، چرا که با افزایش سن متابولیسم بدن کاهش می‌یابد. بنابراین، کنترل وعده‌های غذایی و مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. حتی ممکن است لازم باشد بیشتر ورزش کنید و به‌خصوص تمرین با وزنه را به برنامه‌ی روزانه‌ی خود بیفزایید تا با تقویت توده‌ی عضلانی به افزایش متابولیسم بدنتان کمک کنید.

از بهترین غذاهای سالم برای کنترل وزن می‌توان به غلات کامل مثل نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و جو دوسر اشاره کرد. غلات کامل فاقد چربی هستند، اما به‌دلیل داشتن فیبر می‌توانند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارند. علاوه بر این، مواد مغذی زیادی دارند و به کنترل فشار خون و کلسترول خون کمک می‌کنند.

۷. غذاهای حاوی امگا ۳

در دهه‌ی ۴۰ زندگی به‌تدریج التهاب بدن در سلول‌ها و مفاصل‌ افزایش پیدا می‌کند. برای کنترل التهاب و حفظ عملکرد بدن از دریافت کافی امگا ۳ اطمینان حاصل کنید. امگا ۳ در ماهی‌های چرب مثل سالمون و ساردین، مغزهای خوراکی مانند گردو و مکمل‌ روغن ماهی وجود دارد.

۸. نارگیل

نارگیل یک غذای سالم و خوشمزه است که می‌تواند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم کند. این گیاه سرشار از فیبر است، به مبارزه با باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند و به‌دلیل داشتن اسید چرب می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد.

ارسال نظر

پربازدیدترین