|
| کد مطلب: ۱۰۵۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد

اگر هر روز مکمل امگا۳ بخوریم چه اتفاقی می ‌افتد؟

امگا۳ در تمام سلول‌های بدن شما وجود دارد و به سختی تلاش می‌کند تا شما را سالم نگه دارد.

اگر هر روز مکمل امگا۳ بخوریم چه اتفاقی می ‌افتد؟

در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین مزایای امگا۳ آشنا می‌شوید.

۱. کاهش خطر حمله‌ی قلبی

امگا۳ علاوه بر کاهش فشار خون و تری‌گلیسیرید، می‌تواند مانع از ایجاد لخته‌ی خون شود؛ لخته‌ی خون یکی از عوامل حمله‌ی قلبی است. یک تحقیق آزمایشگاهی هم نشان داد که افرادی که مکمل‌های DHA/EPA مصرف می‌کنند، ۱۳ درصد کمتر احتمال دارد که دچار حمله‌ی قلبی شوند و ۳۵ درصد کمتر دچار مرگ ناشی از مشکلات قلبی می‌شوند.

۲. بهبود عملکرد مغز با مصرف مکمل امگا۳

بر اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۶ در Nutrients منتشر شد، مغز ما از ۶۰ درصد چربی تشکیل شده است که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد آن را DHA تشکیل می‌دهد. این چربی در مغز غشاهای ظریفی را تقویت می‌کند که وظیفه‌ی آن‌ها حفاظت از سلول‌های مغز است و برای سلامت شناختی کوتاه‌مدت و بلندمدت، حیاتی است.

تحقیقات نشان داده است افرادی که در رژیم غذایی آن‌ها امگا۳ بیشتری وجود دارد، کمتر دچار زوال شناختی می‌شوند. البته تحقیقاتی که نشان دهد مصرف مکمل‌های امگا۳ تاثیری در افزایش قدرت شناختی دارد، بسیار محدود است.

۳. کمک به مبارزه با افسردگی

تحقیقاتی که در مورد توانایی امگا۳ برای مبارزه با افسردگی انجام شد، نتایج مثبت خوشحال‌کننده‌ای دارد ولی کافی نیست و گاهی متناقض است. اما بعضی تحقیقات از جمله تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ در Translational Psychiatry  منتشر شد نشان داده است مصرف روزانه تا یک گرم امگا۳ می‌تواند علائم افسردگی را بهبود ببخشد. اما تحقیقات بیشتری نیاز است تا بفهمیم امگا۳ چطور می‌تواند در کنترل کردن افسردگی تاثیرگذار باشد.

۴. بهبود قدرت بینایی

اگر شما از آن ۱۴ درصد افرادی هستید که خشکی چشم دارند، خبر خوبی برای شما داریم. بر اساس نتایج یک بررسی که در سال ۲۰۱۹ در Nutrients منتشر شد، محققان اعلام کردند که DHA می‌تواند التهابی را که باعث خشکی چشم می‌شود کاهش دهد و تولید اشک برای مرطوب شدن فضای چشم را بیشتر کند. البته تحقیقات کمی در مورد تاثیر مصرف مکمل روی کاهش دادن روند مشکلات چشمی مرتبط با سن، انجام شده است. تحقیقات بیشتری برای اثبات این تاثیر، نیاز است.

۵. گذراندن یک بارداری سالم با مکمل امگا۳

اسیدهای چرب EPA و DHA که از ماهی گرفته می‌شود، برای سلامت قلب و مغز مادر در دوران بارداری لازم است. ضمنا این اسیدهای چرب برای رشد طبیعی مغز جنین هم اهمیت دارد به‌خصوص در سه‌ماهه‌ی سوم بارداری که رشد مغز سرعت می‌گیرد.

بر اساس بررسی سال ۲۰۱۸ ژورنال Cochrane Library که روی ۷۰ تحقیق انجام شد، مصرف امگا۳ با مواد غذایی یا مکمل، احتمال زایمان زودرش و همین‌طور کم‌وزن بودن نوزاد هنگام تولد را کاهش می‌دهد.

ارسال نظر

پربازدیدترین