|
| کد مطلب: ۱۱۱۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد

سوپراستارهای فضایی

همیشه وقتی صحبت از سوپراستارها می‌شود همه ذهنشان می‌رود طرف بازیگران سینما و خوانندگان. اما واقعیت این است که در هر شغلی سوپراستاری وجود دارد که خیلی‌ها آن را می‌شناسند.

 سوپراستارهای فضایی
منبع: همشهری |

یکی از این شغل‌ها هم فضانوردی است. بله! درست خواندید فضانوردی. شما به‌جز یوری گاگارین که نامش به عنوان اولین کسی که به ماه سفر کرد توی ذهن جهان ثبت شده چه فضانوردان معروف دیگری می‌شناسید؟ انوشه  انصاری؟ دیگر کی؟

معلم فضانورد

همه فکر می‌کنند برای رفتن به فضا باید عضو ناسا باشی یا مثل انوشه  انصاری کلی پول خرج کنی تا بتوانی بروی فضا. اما ما می‌خواهیم یک‌نفر را اینجا به شما معرفی کنیم که نه خیلی پولدار است و نه عضو سازمان فضایی ناسا.

 باربارا مورگان اولین معلم – فضانوردی است که در یکی از ماموریت‌های فضایی شرکت کرد. این معلم متولد ۱۹۵۱ است. او از سال ۱۹۸۵ که خودش را برای رفتن به فضا در سازمان ناسا به عنوان داوطلب معرفی کرد در نوبت بود ولی خب کمی بدشانسی آورد. یک‌سال بعد از اینکه اسمش را نوشت معلمی که قبل از او اسم نوشته بود در یک سفر فضایی بر اثر انفجار مرد و باربارا مجبور شد ۲۱ سال برای فضانوردی چشم‌انتظار بماند.

 اما در سال ۲۰۰۷ بالاخره چشمش به جمال فضای بیکران کهکشان از نزدیک روشن شد. شاتل فضایی اندیاور که ماموریتی ۱۱ روزه در ایستگاه فضایی بین‌المللی داشت او را تا آنجا برد. البته این را هم باید بگوییم که ناسا لطف زیادی به معلمان کرد که حاضر شد هزینه‌ی سفر یکی‌شان را بپردازد. سازمان ناسا برای این کار طرحی داشت به نام «معلمان در فضا». 

 باربارا برای این سفر فضایی یک دوره‌ی کامل آموزش دید و وقتی در ایستگاه فضایی بود از طریق یک ویدئو کنفرانس زنده از عالم بیکران برای دانش‌آموزانی که در مرکز دیسکاوری آیداهو جمع شده بودند راجع به سفرش و جایی که رفته بود سخنرانی کرد و چندتا درس فضایی هم بهشان داد. باربارا به عنوان اولین معلم فضانورد حالا بسیار معروف است.  

اولین فضانورد زن سیاهپوست

مائه جیمی‌سون اولین زن سیاهپوستی بود که موفق شد برود فضا. با توجه به اینکه امکانات فضانوردی اول در اختیار مردهاست و بعد سفیدپوست‌ها در نتیجه این اتفاق برای مائه که هم زن بود و هم سیاهپوست چیزی شبیه به یک پیروزی بزرگ حساب می‌شد.

 سوپراستارهای فضایی

 مائه در سال ۱۹۹۲ توانست با شاتل فضایی اندیاور به فضا برود و از سفرش یک فیلم هم ساختند و در تلویزیون‌های آمریکا نمایش دادند. مادر مائه معلم مدرسه ابتدایی بود و پدرش توی کار ایزوگام کردن سقف اما والدین مائه خیلی علاقه‌مند بودند دختر باهوششان برای خودش یک کسی بشود.  

برای همین خیلی به تحصیلات و استعدادهایش اهمیت می‌دادند و سعی می‌کردند او را به سمت علاقه‌هایش هدایت کنند. برای همین بود که مائه چیزهای زیادی را تجربه کرد از جمله به رشته‌ی تئاتر رفت.  

یک لیسانس در زمینه‌ی شیمی گرفت و به مدرسه‌ی رقص باله هم سری زد. ولی بالاخره توانست راه خودش را پیدا کند و بشود یک فضانورد درست و حسابی. یکی از آنهایی که خانواده‌اش حسابی بهش افتخار کردند.

فضانورد اینترنت‌باز

اعتیاد به اینترنت جا و مکان نمی‌شناسد. شما هرجایی که دسترسی به اینترنت داشته باشید ممکن است بهش وابسته شوید آنقدر که نتوانید ولش کنید. کریس هادفیلد هم یکی از همین آدم‌هاست. او فضانوردی است که کارش گشت و گذار در فضای بیکران و مطالعات فضانوردی است. ولی کریس یک‌کار دیگر هم می‌کند.  

او از جایی هزاران کیلومتر دور از کره زمین برای طرفدارانش پیام‌های توییتری می‌فرستد. کریس سال ۲۰۱۳ تازه فهمید که چقدر خوب است درباره‌ی خودش در فضا چیزهایی روی اینترنت منتشر کند و از همان وقت کارش را شروع کرد و حسابی هم بین کاربران توییتر معروف شد. کریس که خودش را بچه کانادایی معرفی می‌کند متولد ۱۹۵۹ و اهل ایالت اونتاریوی کاناداست. او در یکی از اولین پیام‌هایش به علاقه‌مندان فضا نوشت: برای فضانورد شدن باید از بچگی جدی‌اش ‌بگیری و شب و روز با رویای آن زندگی کنی. کریس تا قبل از رفتن به فضا خلبان بود و ۷۰ مدل هواپیما را به پرواز درآورده بود!

 سوپراستارهای فضایی

کریس برای یک سفر ۵ ماهه‌ی فضایی به همراه فضانوردان آمریکایی به یک ایستگاه فضایی فرستاده شد. اما ظاهراً قبل از او کسی به فکرش نرسیده بود که از آن ایستگاه فضایی که جفت گوشش یک ماهواره‌ی خدمات اینترنتی حاضر و آماده قرار داشت استفاده کند و پیام‌هایش را به زمین مخابره کند. برای همین است که می‌گوییم کریس یک اینترنت‌بازحرفه‌ای است چون فقط یک چنین آدمی به فکرش می‌رسد همچین کاری بکند. به هرحال کریس اولین کسی است که توی فضا معلق بود ولی دست از مخابره پیام‌های توییتری نکشید و همه را روی کره زمین ۵ ماه تمام دنبال  خودش کشید. البته هرکسی برایش جالب است که بداند در فضا چه خبر است مخصوصاً که کریس گاهی هم عکس‌هایی از آنجا برای دنبال‌کنندگانش می‌فرستاد.

فضانورد سیاستمدار

جان گلن را آمریکایی‌ها خوب می‌شناسند. او یکی از سناتورهای مجلس سنای آمریکاست ولی جان جز این، فضانورد هم بوده. آن هم یک فضانورد عجیب‌ و غریب.  خیلی از شما داستان معروف ۸۰ روز دور زمین را خوانده‌اید. همان داستانی که دو نفر با هم شرط می‌بندند که کره زمین را در ۸۰ روز بگردند.  خب حالا فرض کنید یکی تصمیم بگیرد کره‌ی زمین را توی فضا دور بزند. جان گلن چنین کاری کرد. او در سال ۱۹۶۲ سه بار دور کره‌ی زمین گشت.  

 سوپراستارهای فضایی

این فضانورد کارکشته در سال ۱۹۲۱ متولد شد. در جوانی به ارتش ملحق شد و تبدیل به یکی از خلبانان حرفه‌ای ارتش آمریکا شد.  بعداً به ناسا رفت و در پروژه‌ی سفر به مریخ شرکت کرد. جان بالاخره در یکی از سفرهایش با سفینه‌اش سه‌بار زمین را چرخ زد. جان وقتی از ناسا بازنشسته شد بیکار ننشست و برای انتخابات مجلس سنای آمریکا کاندیدا شد. او بعدها وقتی به مجلس رفت تلاش زیادی کرد تا بودجه‌ی سفرهای تحقیقاتی به فضا را افزایش دهد.

اولین جانور فضانورد

وقتی حرف از فضا می‌شود ممکن است پای حیوانات هم به قضیه باز شود. خیلی‌ از کشورها تا به حال حیوانات و بیشتر میمون را راهی فضا کرده‌اند تا در تحقیقاتشان از آن استفاده کنند. اما اولین حیوانی که به فضا رفت هام نام داشت. او یک شامپانزه ۳ ساله بود که در سال ۱۹۶۱ به فضا پرتاب شد.

 سوپراستارهای فضایی

 فکر نکنید هام چون میمون بود هیچ آموزشی ندید. نه! او هم برای زنده ماندن در فضا تحت آموزش‌های دقیق قرار گرفت. سفر هام به فضا فقط ۱۶ دقیقه طول کشید. او بعد از بازگشت از فضا در اقیانوس آتلانتیک افتاد و تیم نجات او را بلافاصله از آب گرفتند.  هام بعداً به باغ‌وحش واشنگتن سپرده شد و ۱۷ سال بعد مرد. ناسا برای یادبود او هم در محل بزرگداشت فضانوردانی که به فضا رفته‌اند یک سکوی افتخار ساخت.  

ارسال نظر

پربازدیدترین