|
| کد مطلب: ۱۰۱۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد

عکس فضانورد ناسا در یک حباب بدون وزن

عکسی که از «نیکول مان» فضانورد ناسا در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» گرفته شده است، صورت او را در یک حباب بدون وزن نشان می‌دهد.

عکس فضانورد ناسا در یک حباب بدون وزن
منبع: ايسنا |

به گزارش پتاپیکسل، فضا انواع فرصت‌ها را برای عکاسی فراهم می‌کند و یک فضانورد از ریزگرانش برای ثبت تصویری منحصربه‌فرد استفاده کرده است.

صورت «نیکول مان»(Nicole Mann) فضانورد ناسا و مهندس پرواز «اکسپدیشن ۶۸»(Expedition 68)، در میان کره‌ای از آب دیده می‌شود که بدون وزن شناور است و «شکست»(Refraction) تصویر او را در پی دارد.

این عکس در «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) گرفته شده اما مشخص نیست چه کسی این عکس را گرفته زیرا این عکس صرفا به ناسا نسبت داده شده اما یک عکاس با استعداد، عکس را کاملا تنظیم کرده است.

ابروها، چشم‌ها، بینی و دهان مان در این عکس، کاملا وارونه هستند و بقیه قسمت‌های سر او به سمت بالا قرار دارند. با بررسی دقیق‌تر می‌توان میکروحباب‌هایی را در کره اصلی آب دید که تصویر او را به سمت بالا نشان می‌دهند.

عکس فضانورد ناسا در یک حباب بدون وزن
تصویری واضح‌تر از درون حباب

پدیده شکست عبارت است از خمش نور هنگام گذر از یک محیط شفاف به محیط دیگر؛ مانند زمانی که نور از هوا به آب یا از هوا به عدسی شیشه‌ای گذر می‌کند. هنگامی که نور وارد یک محیط جدید مانند آب یا شیشه می‌شود، سرعت و جهت آن تغییر می‌کند که خم شدن یا تغییر مسیر آن را به دنبال دارد. مقدار خمشی که رخ می‌دهد، به زاویه برخورد نور به سطح محیط و تفاوت در ضریب شکست دو محیط بستگی دارد.

پدیده شکست کاربردهای عملی زیادی دارد؛ مانند عدسی‌های مورد استفاده در عینک یا دوربین، طراحی تجهیزات نوری و مطالعه ویژگی‌های مواد. همچنین، شکست نقش مهمی را در شکل‌گیری توهمات نوری و سراب دارد.

نیکول مان یکی از فضانوردان ماموریت «کرو-۵»(Crew-5) است که در اکتبر ۲۰۲۲ پس از پرتاب با موشک «فالکون۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شد. او در ۲۰ ژانویه و دوم فوریه با همراهی «کویچی واکاتا»(Koichi Wakata) فضانورد ژاپنی، پیاده‌روی فضایی انجام داد تا به نصب آرایه‌های خورشیدی «iROSAs» در ایستگاه فضایی بین‌المللی بپردازد.

مان در روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ به همراه سایر خدمه ماموریت کرو-۵ شامل «جاش کاسادا»(Josh Cassada) فضانورد ناسا، کویچی واکاتا فضانورد ژاپنی و «آنا کیکینا»(Anna Kikina) فضانورد روسی، پس از ۱۵۷ روز اقامت در فضا به زمین بازگشت.

ارسال نظر

پربازدیدترین