|
| کد مطلب: ۱۰۸۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد

بلغور پلو ترکیه‌ای را چطور درست کنیم؟

یارما پلو یا بلغور پلو ترکیه‌ای شباهت زیادی با استانبولی پلو خودمان دارد با این تفاوت که به جای برنج از بلغور گندم استفاده می‌شود. در این مطلب شما را با بلغور پلو آشنا می‌کنیم.

بلغور پلو ترکیه‌ای را چطور درست کنیم؟
منبع: ایرنا |
بلغور پلو ترکیه غذایی ساده و مقوی است که از گندم کوبیده شده یا به اصطلاح بلغور که به زبان ترکی یارما گفته می‌شود تهیه می‌گردد به همین دلیل دارای خواص و مواد معدنی فراوان است.  یارما پلو یا بلغور پلو ترکیه‌ای به تنهایی یا به همراه گوشت، مرغ، پنیر فتا یا ماست سرو می‌شود.  

یارما پلو در ترکیه با طعم تند آماده می‌شود ولی اگر ذائقه شما به تندی عادت ندارد می‌توانید فلفل کمی به آن بزنید یا فلفل قرمز را از دستور حذف کنید.

بلغور پلو ترکیه‌ای

مواد لازم:

بلغور پلویی ۲ لیوان

گوجه فرنگی ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
فلفل سبز ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
روغن به میزان لازم 
 
طرز تهیه
بلغور را پارک کرده بشویید و به مدت ۲ ساعت در آب خیس کنید.  پیاز را نگینی خرد کرده و با کمی روغن در تابه تفت دهید تا طلایی شود.  فلفل سبز نگینی شده را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه به پیاز داغ اضافه کنید.  گوجه را پوست گرفته پوره کنید و به همراه رب گوجه به پیاز داغ اضافه کرده تفت دهید تا غلیظ شود.  

آب بلغور را خالی کرده به سس اضافه کنید و تفت دهید.  روی مواد را با آب جوش بپوشانید و صبر کنید تا آب تبخیر شود سپس در قابلمه را بگذارید و ۱۵ دقیقه بلغور را دم کنید.  بلغور پلوی شما آماده است و  می‌توانید به همراه ماست چکیده سرو نمایید.  

 

بلغور پلو با بادمجان

مواد لازم برای ۲ نفر:

بلغور پلویی ۲ لیوان

بادمجان ۱ عدد درشت
گوجه فرنگی ۱ عدد درشت 
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
پیاز ۱ عدد
فلفل سبز ۱ عدد
آب گرم ۳ لیوان 
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
روغن و زردچوبه به مقدار کافی
طرز تهیه بلغور پلو ترکیه‌ای؛ خوشمزه و مخصوص

 

طرز تهیه

برای تهیه بلغور پلو خوشمزه ترکی در ابتدا بلغور را با کمی نمک و آب ولرم به مدت ۲ ساعت بخیسانید. بادمجان‌ها را به صورت راه راه یا کامل پوست بگیرید و به صورت حبه قندی خرد کنید و نیم ساعت داخل آب نمک بریزید تا تلخی اش گرفته شود. سپس آبکش کرده روی پارچه نخی خشک کنید و با کمی روغن تفت دهید تا کاملا سرخ شوند و کناری بگذارید اگر می‌خواهید بلغور پلوی شما رژیمی شود بادمجان‌ها را روی کاغذ حوله‌ای پهن کند تا روغن اضافه شان کشیده شود.  

پیاز را نگینی خرد کرده و با روغن باقیمانده در تابه تفت دهید تا طلایی شود.  گوجه فرنگی و فلفل خرد شده را اضافه کرده چند دقیقه تفت دهید و سپس رب گوجه را اضافه کرده تفت دهید.  بلغور را آبکش کرده به مواد اضافه کنید و کمی نمک و زردچوبه و فلفل سیاه بزنید و آب جوش را اضافه کنید و با حرارت ملایم بپزید تا آب قابلمه کاملا کشیده شود.   بادمجان را به بلغور اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و به مدت ۱۵ دقیقه دم بگذارید.

ارسال نظر

پربازدیدترین