|
| کد مطلب: ۱۰۸۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد

این خوراکی ها مغزتان را زودتر پیر می کند

همه ما گاهی اوقات بعضی نام‌ها را فراموش می‌کنیم، دسته کلیدمان را گم می‌کنیم یا موبایلمان را جا می‌گذاریم. این‌که گاهی اوقات با «مه مغزی» مواجه شویم، هم رایج است و هم عوامل محرک مختلفی دارد (کمبود خواب، استرس، داروها، افسردگی و...). تشخیص اینکه پیر شدن مغز کسی سریع‌تر از روندهای طبیعی پیش می‌رود یا نه، کار دشواری است اما استفاده از مواد غذایی ناسالم به‌طور مکرر و منظم می‌تواند حافظه را ضعیف کند و با دیگر نشانگرهای تضعیف عملکرد شناختی و پیری مغز مرتبط باشد.

این خوراکی ها مغزتان را زودتر پیر می کند

 اگر می‌خواهید از پیری سریع‌تر مغزتان جلوگیری کنید، از خوراکی‌ها و مواد غذایی زیر دور بمانید. 

1. گوشت قرمز در حجم بالا 

یکی از راه‌های اثرگذاری مواد غذایی بر عملکرد شناختی، رابطه دوطرفه بین مغز و روده‌هاست. علم نشان می‌دهد که ترکیب نامتعادل از باکتری‌های سالم و ناسالم در میکروبیوم می‌تواند پیامدهای منفی‌ای بر شیمی مغز داشته باشد و مخصوصا ترکیبات شیمیایی عصبی مانند نورآدرنالین، سروتونین و دوپامین را که با حافظه و یادگیری مرتبط هستند، تحت تاثیر قرار بدهد. 

یکی از مطالعات European Heart Journal هم نشان می‌دهد که زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز می‌تواند سطح TMAO را افزایش دهد که از فراورده‌های فرعی متابولیسم باکتری‌ها در روده است. بالا بودن میزان این ماده می‌تواند با افزایش خطر حملات قلبی و سکته مرتبط باشد. ناسالم بودن میکروبیوم روده با التهاب مزمن و همچنین التهاب مغز، مرتبط است و می‌تواند جریان خون در ناحیه مغز را دچار اختلال کند. حتی تغییرات منفی در روده‌ها می‌تواند سطح رسوبات آمیلوئید را افزایش دهد و در ابتلا به بیماری آلزایمر موثر باشد. 

2. خوراکی های فراوری‌شده

اول از همه به این فکر کنید که روزانه چند قوطی یا محصول بسته‌بندی را باز می‌کنید، چون درواقع با انتخاب چنین محصولاتی درحال استفاده از مواد غذایی بسیار فراوری‌شده هستید. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که اگر بیش از 20 درصد از کل کالری‌های روزانه از طریق مواد غذایی بسیار فراوری‌شده تامین شود، به زوال شناختی سریع‌تر و همچنین تضعیف حافظه و عملکردهای شناختی ارتباط پیدا می‌کند. مواد غذایی بسیار فراوری‌شده عبارتند از پیتزاهای یخی و منجمد، چیپس سیب‌زمینی و محصولات مشابه، بستنی، نان‌های سفید فروشگاهی، کلوچه‌ها و کیک‌های صنعتی، غلات صبحانه صنعتی، انواع خوراکی‌ها و هله‌هوله‌هایی که برای میان‌وعده مصرف می‌شوند و... .

3. غذاهای سرخ‌کردنی 

انواع غذاهای سرخ‌کردنی مثل سیب‌زمینی سرخ‌شده، مرغ سوخاری، پیراشکی‌ها و... در گروه خوراکی‌های سرخ‌کردنی و بعضا حتی مواد غذایی بسیار فراوری‌شده قرار می‌گیرند. این خوراکی‌ها همچنین بسیار التهاب‌زا هستند و مطالعات علمی هم نشان می‌دهند که در مناطقی که استفاده از آنها زیاد است، خطر سکته افزایش پیدا می­کند. 

محققان تا به امروز چندین‌بار ارتباط بین غذاهای سرخ‌کردنی و التهاب رگ‌های خونی را در مطالعات مختلف نشان داده‌اند. بعضی از این مطالعات می‌گویند که بالا بودن میزان غذاهای سرخ‌کردنی در رژیم غذایی افراد باعث می‌شود که آنها در تست‌های حافظه و آزمون‌های شناختی هم کمترین نمره را کسب کنند. 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین