|
| کد مطلب: ۱۰۸۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد

۷ فایده‌ مهربانی با خود

مهربانی با خود کار ساده‌ای نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهند که تمرین کردن خود شفقتی و مهربانی با خود فواید بسیار زیادی برای سلامت ذهنی دارد. به همین دلیل در این مطلب به بررسی فواید خودشفقتی و مهربانی با خود می‌پردازیم.

۷ فایده‌ مهربانی با خود

در صورتی که به تندی خودتان را قضاوت می‌کنید، افکار و کارهایتان را انتقاد می‌کنید یا خودتان را به دلیل اشتباه‌های کوچک سرزنش می‌کنید، بدانید که تنها نیستید. مکالمه‌ی درونی منفی و مضر عنصر ذاتی بسیار از افراد است و می‌تواند آسیب جدی‌ای به خودارزشی فرد بزند.

الیزابت فدریک (Elizabeth Fedrick) پزشک متخصص اعصاب و روان دارای بورد تخصصی در آریزونا می‌گوید: «مهربانی با خود‌ حتی زمانی که با دیگران مهربان هستیم دشوار است، زیرا اغلب انتظارات بیشتری از خودمان داریم.»

تحقیقی که توسط کریستین نف (Kristin Neff) کارشناس خودشفقتی و مهربانی با خود انجام شده است نشان داده است که افرادی که اینگونه تمرین می‌کنند که با خودشان مهربان‌تر باشند کمتر مضطرب، نگران و افسرده هستند. علاوه بر این خوشحال‌تر بوده و نسبت به آینده خوش‌بین‌تر هستند.

مهربانی با خود به چه معنا است؟

مهربانی با‌ خود یا خودشفقتی به این معنا است که هنگام ارتکاب اشتباه به جای قضاوت کردن خود با خودتان با مهربانی و درک برخورد کنید. این بدان معنا است که همان مهربانی و شفقتی که با دیگران داریم را با خودمان هم داشته باشیم.

دکتر نف می‌گوید مهربان بودن با خود تفاوتی با مهربان بودن با دیگران ندارد.

فدریک می‌گوید :«مهربانی با خود به این معنا است که مطمئن شویم با چیزهایی که داریم بهترین رفتار را داریم و صبر و درک را در رابطه با خود به کار بگیریم.»

روش‌های بسیاری برای تمرین مهربانی با خود وجود دارند که از جمله‌‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ژورنال‌نویسی
  • مکالمه‌ی درونی مثبت
  • مدیتیشن مهربانی با خود (خودشفقتی)
  • به چالش کشیدن منتقد درونی

در ادامه به برخی فواید اصلی مهربانی‌ با خود می‌پردازیم.

۱. آرام کردن خود

۲. عزت نفس بیشتر

۳. رضایت از زندگی بیشتر

۴. داشتن رابطه‌های رضایت‌بخش

۵. داشتن نشانه‌های کمتر اضطراب و افسردگی

۶. افزایش انگیزه برای ریسک‌پذیری

۷. داشتن یک ذهنیت رو به رشد

ارسال نظر

پربازدیدترین