|
| کد مطلب: ۱۰۸۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد

۱۲ دلیل که باعث می‌ شود خودتان را بیش‌ازحد سرزنش کنید

وقتی دچار اشتباه می‌شوید، آیا فکر می‌کنید: «همه‌چیز تقصیر من است؟!» یا «من همیشه همه‌چیز را به هم می‌ریزم!»

۱۲ دلیل که باعث می‌ شود خودتان را بیش‌ازحد سرزنش کنید

اگر شما هم مدام این افکار را با خود به دوش می‌کشید و همیشه خودتان را بیش‌ازحد مقصر می‌دانید، یعنی دچار اختلال سرزنش بیش‌ازحد هستید. در واقع همان‌طور که قبول مسئولیت بیش‌ازحد رفتاری نادرست است، به همان میزان کم‌سرزنش‌کردن هم رفتاری ناسالم محسوب می‌شود.

همه‌ی افراد در زندگی هرچند وقت یکبار دچار اشتباه می‌شوند. دانستن این‌که چه زمانی باید خود را سرزنش کنید، چه زمانی نباید، و تا چه حد خود را در یک موقعیت خاص سرزنش کنید، یک مهارت فوق‌العاده است. اگر روی توسعه این مهارت کار نکرده‌اید، به زودی در دام سرزنش بیش‌ازحد خود، گرفتار خواهید شد.

وقتی خودتان را کم‌تقصیر می‌پندارید، مسوولیت چیزهایی را که باید آن‌ها را بپذیرید برعهده نمی‌گیرید، یا لااقل کمتر از سهم عادلانه، مسوولیت خود را برعهده می‌گیرید که این موضوع نشان از ناپختگی، تکبر و خودپرستی شما خواهد داشت. همچنین زمانی که به‌شکل افراطی خود را سرزنش می‌کنید، مسوولیت چیزهایی را برعهده می‌گیرید که کنترل کمی روی آن‌ها دارید یا خارج از کنترل شما هستند.

سرزنش بیش‌ازحد و غیرمنطقی خود، منجر به خودگویی منفی و احساس گناه می‌شود. شما بیش‌ازحد معذرت‌خواهی می‌کنید و به احتمال زیاد در نظر افراد به شخصی خوشایند تبدیل می‌شوید تا بتوانید اشتباهی را که در حق آن‌ها انجام داده‌اید، جبران کنید.

چرا احساس می‌کنید همه‌چیز تقصیر شماست؟

صرف‌نظر از نوع سرزنش خود، دلایلی که باعث این کار می‎‌شود، چندین و جالب است. اگر بتوانید دقیقا مشخص کنید که چه انگیزه‌هایی شما را به سرزنش بی‌مورد خود سوق می‌دهد، می‌توانید شروع به تغییر روش‌های اشتباه فکری خود کنید.

۱. فکر کردن به همه یا هیچ

۲. اجتناب از تغییر

۳. تعصب بازیگر- ناظر

۴. اضطراب

۵. افسردگی

۶. ترومای دوران کودکی

۷. وضوح سریع

۸. جلب توجه و همدردی

۹. جلب اعتماد

۱۰. توهم کنترل

۱۱. انکار آسیب‌پذیری

۱۲. کاهش اصطکاک اجتماعی

ارسال نظر

پربازدیدترین