|
| کد مطلب: ۱۰۶۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد

تفکر انتقادی چیست؟

تفکر انتقادی اگرچه یک نوع تفکر با وسواس فکری سالم به حساب می‌آید، اما چندین مهارت را در بر می‌گیرد.

تفکر انتقادی چیست؟

ساده‌ترین تعریفی که می‌توانیم از تفکر انتقادی مطرح کنیم این است: توانایی تصویرسازی، تجزیه و تحلیل و بررسی اطلاعات به منظور رسیدن به مهارتی که کمک می‌کند اطلاعات اطراف‌مان را قبل از وارد شدن به مغز، از صافی قدرتمندی عبور دهیم تا صحت و درستی آن حداقل برای ما به اثبات برسد. این مهارت‌ها کمک می‌کند افراد مختلف بتوانند ایده‌پرداز شده و نظرات مختلفی را پیرامون یک پدیده یا شخص شکل دهند تا بدین ترتیب به این قدرت دست پیدا کنند که چه دوستی برایشان خوب است، چه اطلاعاتی برایشان مهم است، چه کسی حقیقت را بیان می‌کند و چه اطلاعاتی ارزش باور کردن را ندارند.

اما این تنها نکته‌ی مثبت راجع به تفکر انتقادی نیست. مهارت‌هایی که در این مسیر می‌آموزیم به ما کمک می‌کنند با هر مسئله‌ای که روبرو می‌شویم، بتوانیم به سرعت برایش چندین راه حل هم ترسیم کنیم. این ادعا را کسی مطرح می‌کند که دو کتاب پرفروش یعنی «۱۳ کاری که افراد با ذهنیت قدرتمند انجام نمی‌دهند» و «۱۳ کار که والدین با ذهنیت قدرتمند انجام نمی‌دهند» را نوشته است؛ امی مورین. حتی اگر راه‌حل‌ها در برخی از مواقع جوابگو هم نباشند، قدرت خلق کردن‌شان چیزی نیست که هر کسی از پسش بر بیاید و به مرور باعث رشد ذهن و یافتن دقیق‌ترین و درست‌ترین راه حل‌ها می‌شود.

با توجه به ذهنیتی که امی مورین راجع به تفکر انتقادی دارد، می‌توان دریافت که وی این نوع تفکر را برای شخصی که می‌خواهد به قدرت حل مسأله، تصمیم‌گیری و حتی مشخص کردن هدف برای زندگی‌اش برسد، ضروری و یکی از اصلی‌ترین شروط می‌داند. خصوصا اگر آن را با خواندن کتاب ادغام کنیم چون در این صورت به شکل قابل توجهی قوای تجزیه و تحلیل ذعن افزایش پیدا می‌کند، علم زیادی به مغز وارد شده و فرد آرام آرام به یک موجود باسواد، با اعتماد به نفس بالا و دانا تبدیل می‌شود. این مهارت‌ها در کنار هم اجازه می‌دهند شما در کنار زیرک بودن در انجام یک کار، نگاه منتقدانه‌ای هم به دنیای اطرافش داشته باشید و بتوانید خیلی راحت، درستی یا نادرستی چیزی را تشخیص دهید.

ارسال نظر

پربازدیدترین