|
| کد مطلب: ۱۰۷۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد

این اشتباهات را در زمان خواباندن نوزاد انجام ندهید

ه خواب یک مهارت است، بنابراین می‌توان آن را به کودکان و والدین آموزش داد.

این اشتباهات را در زمان خواباندن نوزاد انجام ندهید

در این مقاله پنج اشتباه رایجی که والدین هنگام خواباندن کودک مرتکب می‌شوند و نکات مورد تایید متخصصان برای رفع این مشکل را می‌خوانید:

۱. شیر دادن یا تکان دادن هنگام خوابیدن کودک

یک روتین قبل از خواب ایجاد کنید تا کودک متوجه شود زمان خواب فرا رسیده است. دکتر میندل (Dr. Mindell) می‌گوید: «اگر هر شب روتینی را اجرا کنید، کودک شروع به درک این موضوع می‌کند که زمان خوابیدن است. می‌توانید از کارهای زیر برای ایجاد یک روتین برای خواب کودک استفاده کنید.»

  • حمام آب گرم
  • پوشاندن لباس خواب نرم
  • خواندن یک داستان با صدای آرام
  • کم کردن نور لامپ

قبل از خواب‌آلودگی کودک او را در گهواره‌اش قرار دهید تا یاد بگیرد در گهواره به خواب برود و به آغوش مادر وابسته نشود.

۲. در آغوش گرفتن کودک هنگام گریه کردن

بررسی کنید که کودک گرسنه، تشنه یا حتی مریض نباشد. پوشک او را نیز حتما چک کنید. اگر کودک بیش از ۶ ماه سن دارد و فقط به این دلیل گریه می‌کند که شما او را ترک کرده‌اید، استراتژی زیر را که الیزابت لومباردو (Elizabeth Lombardo) دکترای روانشناسی توصیه می‌کند، امتحان کنید (این استراتژی بر اساس روش Ferber است. در واقع یک تکنیک تمرین خواب است که توسط متخصص اطفال ریچارد فربر مطرح شده است).

  • هنگامی که اتاق را ترک می‌کنید، یک تایمر برای پنج دقیقه تنظیم کنید.
  • اگر پس از پنج دقیقه کودک شما همچنان گریه می‌کند، برگردید و به او اطمینان دهید که همه چیز خوب است.
  • تایمر را ریست کنید.
  • هر پنج دقیقه یک بار کودک را چک کنید تا زمانی که آرام بخوابد.

شب بعد تایمر را برای فواصل ۱۰ دقیقه‌ای تنظیم کنید. با این روش تا دو یا سه شب بعد کودک باید راحت‌تر بخوابد. دکتر لومباردو می‌گوید: «گریه بخشی از نحوه یادگیری کودکان برای آرام کردن خود است و به این معنا نیست که شما از آن‌ها غافل هستید.»

۳. افزایش مدت زمان غذا دادن به کودک در شب

در آشپزخانه را بعد از خوردن وعده غذایی قبل از خواب ببندید تا به کودک انگیزه دهید که در طول روز بیشتر غذا بخورد. می‌توانید به تدریج تعداد دفعاتی که در شب به کودک غذا می‌دهید یا مدت زمانی که هنگام خواب در کنار او هستید را کاهش دهید.

۴. خوابیدن کودک در حین حرکت

از زمان مورد‌ نیاز برای خواب کودک و مدت چرت زدن او آگاهی داشته باشید. سپس روز خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که کودک بتواند هر چه بیشتر در گهواره خود چرت بزنند. دکتر میندل توصیه می‌کند که اگر کودک به خوابیدن مقاوم است، انتقال او به گهواره را به آرامی انجام دهید و شرایط را برای یک خواب نیمروزی در گهواره محیا کنید.

۵. تا دیروقت بیدار ماندن کودک

اگر کودک شما اوایل شب چرت می‌زند، می‌توانید آن را به زمان خواب تبدیل کنید. دکتر میندل توصیه می‌کند قبل از خواب کودک را حمام کنید، لباس خوابش را بپوشید و او را به تخت خواب ببرید. همچنین می‌توانید زمان خواب را هر چند روز یکبار ۱۵ دقیقه جلو بیاورید تا به ساعت ۷ بعدازظهر برسید و کم کم ساعت خواب کودک خود را تنظیم کنید.

ارسال نظر

پربازدیدترین