|
| کد مطلب: ۱۰۷۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد

لزوم جلوگیری از سزارین‌های خودخواسته برای تولد فرزند در تاریخ رند

تمایل به سزارین در روزهای خاص در بین خانواده‌ها فراتر از تجمل شده است. بازار لاکچری بودن این روزها بسیار داغ است. آیا به نظر شما بازی با جان نوزاد فعل لاکچری محسوب می‌شود؟

لزوم جلوگیری از سزارین‌های خودخواسته برای تولد فرزند در تاریخ رند
منبع: فارس |

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، ضمن هشدار نسبت به انجام سزارین همزمان با تاریخ تقویمی خاص گفت: طبق بیانیه سازمان جهانی بهداشت انجام سزارین به عنوان یک روش تولد برای نجات مادر و نوزاد در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد منطقی است و بیش از این میزان نه تنها منفعتی برای مادر و نوزاد ندارد، بلکه برعکس مادر و نوزاد را در معرض مخاطرات قرار می‌دهد.

سزارین انتخابی و پیامدهای آن برای نوزاد

ملیحه کدیور متخصص کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به آمار سزارین گفت: توصیه سازمان بهداشت جهانی اختصاص ۱۵ تا ۲۰ درصد از زایمان‌ها به روش سزارین است اما در سال‌های اخیر باوجود ثابت ماندن رقم میزان سزارین‌ها این میزان حدود ۵۰ درصد است.

وی با بیان اینکه موعد زمان زایمان در تکامل مغزی و بلوغ ریوی نوزاد بسیار مهم است، افزود: سزارین انتخابی زمانی است که مادر و پزشک به دلایل شخصی یا پزشکی تاریخ تعیین شده‌ای برای سزارین اعلام کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: متأسفانه در تاریخ‌های رند و خاص بسیاری از افراد برای ختم حاملگی و سزارین اقدام می‌کنند، ولی این نوع زایمان برای بچه ایجاد نارسی و نارسایی می‌کند.

کدیور درباره پیامدهای سزارین تعیین شده برای نوزاد اظهار داشت: اختلال در اکسیژن‌رسانی، عملیات احیا، کاهش درجه حرارت، افت قند خون، بیماری‌های زجر تنفسی، بیماری‌های ریوی، عفونت‌های ناشی از بستری‌های طولانی مدت، اختلال در روند تغذیه، اختلال در وزن‌گیری، مشکلات تکامل در شنوایی و بینایی، دیابت نوع ۲،  چاقی و اخیراً احتمال ابتلا به بیماری اوتیسم از جمله پیامدهای ناگوار برای نوزادان نارس است.

مخاطبان خبرگزاری فارس خواهان رسیدگی به جلوگیری از سزارین‌های خود خواسته در تاریخ‌های رند هستند. در این راستا در سامانه فارس من خبرگزاری فارس پویشی را به ثبت رسانده‌اند. این پویش را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

ثبت‌کننده سوژه فرزانه سراجی مادربزرگ ۶۰ ساله، در گفت‌وگو با توانا درباره پویشی که ثبت کرده گفت: نوه بنده به طور اتفاقی در تاریخ رند به تشخیص پزشک در یکی از بیمارستان‌های تهران به دنیا آمد. دخترم اصلاً متوجه تاریخ نبود و تنها به سلامت نوزاد توجه داشت. ما با ورود به بیمارستان، شلوغی بیش از حدی را شاهد بودیم، همین امر سبب خدمات‌دهی ضعیف شده بود و کارکنان بیمارستان توانایی رسیدگی به این حجم از مراجعه‌کننده را نداشتند. علت را جستجو کردیم چرا که اصلاً متوجه تاریخ رند نبودیم. شلوغی بیش از حد خط عمل بیمارستان برای چیزی جز تولد در تاریخ رند نبود، خانواده‌هایی که اصرار داشتند نوزادان آن‌ها در تاریخ لاکچری متولد شوند.

 وی اظهار داشت: برای جلوگیری از سزارین‌های خودخواسته در تاریخ رند، سازمان ثبت‌احوال در راستای همکاری با وزارت بهداشت از ثبت تولد در تاریخ رند برای متولدین از طریق سزارین خودداری کند و تمامی متولدین سزارین این روز تولدشان با یک روز تأخیر ثبت شود. بیمارستان‌ها نیز ملزم به درج نوع زایمان در گواهی ولادت باشند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین