|
| کد مطلب: ۱۰۲۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد

اگر آدامس را قورت دهیم چه اتفاقی می‌ افتد؟

اگر عادت کرده‌اید هر بار آدامستان را قورت بدهید یا به‌یک‌باره چند آدامس را با هم قورت بدهید، احتمال اینکه مشکلی در گوارشتان ایجاد شود زیاد خواهد بود.

اگر آدامس را قورت دهیم چه اتفاقی می‌ افتد؟
منبع: تبیان |

سیستم گوارش بسیار گسترده است و از لب‌هایتان شروع می‌شود تا مقعد. غذا به طور معمول طی حرکت در این سیستم مرحله‌به‌مرحله گوارش می‌شود. مری هیچ‌چیزی از غذاهایی که می‌خورید (همان آدامسی که قورت می‌دهید) را جذب نمی‌کند و فقط رابط گلو با معده است.

آدامس بلعیده شده از معده عبور کرده و پیش از ورود به روده باریک، با کیموس که توده‌ای شبیه مایع غلیظ و حاصل غذای نیمه گوارش شده است مخلوط می‌شود. در روده باریک، این توده با کمک دیگر ارگان‌ها مانند کبد و لوزالمعده و باکتری‌های روده به تجزیه و گوارش شدن ادامه می‌دهد.

مواد مغذی طی حرکت غذا در روده باریک جذب می‌شوند و آب اضافی موجود در روده، این حرکت و عبور را راحت‌تر می‌کند. ترکیب موجود بعد از عبور از روده بزرگ وارد رکتوم شده و سپس از طریق مقعد دفع می‌شود.
آدامسی که بلعیده می‌شود می‌تواند در گلو نیز گیر کند. ممکن است آدامس در مری گیر کند؛ اما وضعیت خطرناک‌تر این است که آدامس در نای گیر کند و راه هوایی ریه‌ها را ببندد. این اتفاق در کودکان شایع‌تر است؛ اما برای نوجوانان و بزرگسالان نیز می‌تواند رخ بدهد که یک وضعیت بسیار اورژانسی بوده و باید فورا با اورژانس تماس بگیرید.

بچه‌ها هم درصورتی‌که آدامس را قورت بدهند، مثل افراد بزرگسال در عرض چند ساعت همراه مدفوع آن را دفع خواهند کرد.

باز هم یادآوری می‌کنیم اگر کودک بیشتر از یک‌تکه آدامس قورت داد باید مراقب علائم گوارشی او باشید و مرتباً این علائم را چک کنید. در مورد بچه‌های ۵ سال به بالا اشکالی ندارد گاهی آدامس را قورت بدهند؛ اما حتماً قبل از معرفی آدامس به کودک به او یاد بدهید آدامس خوردنی و قورت‌دادنی نیست.

ارسال نظر

پربازدیدترین