|
| کد مطلب: ۱۰۹۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد

موسیقی درمانی در رادیو سلامت با برنامه «نغمه صحت»

«نغمه صحت» درباره آوا‌ها، موسیقی و نغمه‌هایی است که به عنوان داروی مکمل به بیماران و افراد عادی جامعه در جهت بهبود و سرزندگی کمک می‌کند.

موسیقی درمانی در رادیو سلامت با برنامه «نغمه صحت»

سارا شریفی، تهیه‌کننده برنامه «نغمه صحت» رادیو سلامت درباره سوژه این برنامه با محوریت موسیقی درمانی گفت: ایده برنامه را گروه خانواده شبکه به ما اعلام کرد تا برنامه‌ای با محوریت موسیقی درمانی داشته باشیم. اینکه موسیقی می‌تواند در بهبود عملکرد بیماران تاثیرگذار باشد. مانند بیماران دچار سکته مغزی، سرطان، نوسانات خلقی دوران نوجوانی و تاثیراتی که در حفظ روحیه و سرزندگی می‌گذارد.

شریفی در پاسخ به این سوال که چقدر بیمارستان‌ها به سمت موسیقی درمانی حرکت کردند، افزود: اگرچه به واسطه برنامه ما همکاری‌هایی با خانه موسیقی انجام شده تا موسیقی درمانگر حضور داشته باشد؛ اما موسیقی درمانی در بیمارستان‌ها قابل توجه نیست. این رشته هنوز در کشور ما کار نشده و به عنوان درمان مکمل جدی گرفته نشده است.

تهیه‌کننده برنامه «نغمه صحت» با بیان اینکه ما تصمیم گرفتیم برنامه‌ای درباره موسیقی درمانی داشته باشیم تا بگوییم در دنیا این رشته طیف جدی است، بیان کرد: درمانگر‌ها از مسیر مشخص دانشگاهی تربیت می‌شوند. درحالی در کشور ما این رشته وجود ندارد. کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند یا در خارج از کشور آموزش دیدند، یا طبق علاقه شخصی‌شان این حوزه را پیگیری کردند.

وی ادامه داد: در آیتمی از برنامه درباره تربیت موسیقی درمانگر و فرایند‌های آن صحبت کردیم. در واقع «نغمه صحت» مانند پیشنهاد است که موسیقی می‌تواند تاثیرگذار باشد. چقدر خوب می‌شود هم از طرف خانه موسیقی هم از طرف دانشگاه‌ها رشته موسیقی درمانی ایجاد شود.

شریفی در پاسخ به این سوال که علاوه‌بر بیماری‌های دشوار درمان مانند سرطان افراد عادی هم نیاز به موسیقی درمانی دارند؟ توضیح داد: بله، برای کاهش اضطراب و افسردگی موسیقی درمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد. در چند قسمت برنامه هم به این موضوع پرداختیم که موسیقی مناسب می‌تواند در حفظ روحیه، شادابی و سرزندگی کمک کند. در نوجوانی باتوجه به نوسانات خلقی یا در زمان اضطراب موسیقی مناسب کمک‌کننده است.

تهیه‌کننده برنامه «نغمه صحت» تاکید کرد: البته نه هر موسیقی بلکه موسیقی‌ای که با استاندارد‌ها هماهنگ باشد. از طرفی، به موسیقی‌های کاذب هم پرداخته شده است. موسیقی‌هایی که به فرد کمک نمی‌کند و منجر به افزایش اضطراب، افزایش افسردگی، بی‌اعتمادی و پایین آمدن خلق و خوی می‌شود.

برنامه «نغمه صحت» پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت ۲۲:۱۰ دقیقه شب از رادیو سلامت پخش می‌شود. تهیه‌کنندگی برنامه به عهده سارا شریفی است. سردبیر و نویسنده برنامه صبا رادمان و کارشناس مجری میترا بهرامی است. این برنامه دو کارشناس دارد. یک کارشناس آن آهنگساز و موسیقی‌دان و کارشناس دیگر روان‌شناس و موسیقی درمانگر است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین