|
| کد مطلب: ۱۱۹۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد

۴۱۲ میلیون تومان پاداش اضافه کاری آقای معاون /هیولای فیش های نجومی دولتی ها دوباره از پستو بیرون آمد

روز شنبه بود که خبر برکناری معاون صندوق ذخیره فرهنگیان به‌خاطر اضافه‌کاری نجومی -که دریافت کرده بود- منتشر شد.

۴۱۲ میلیون تومان پاداش اضافه کاری آقای معاون /هیولای فیش های نجومی دولتی ها دوباره از پستو بیرون آمد
منبع: فرهیختگان |

باقرنژاد، معاون سابق صندوق ذخیره فرهنگیان برای ۱۱ ماه اضافه‌کاری ۴۱۲ میلیون تومان دریافتی داشته است. این البته اولین‌باری نبود که اخباری از فیش‌های نجومی کارکنان دولت منتشر می‌شد. قصه انتشار فیش‌های نجومی مدیران به اوایل سال ۹۵ برمی‌گردد، وقتی گفته شد سه مدیر ارشد بیمه مرکزی در اسفند ۹۴ مجموعا ۱۸۰ میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت کرده‌اند. انتشار این ارقام درحالی بود که کمترین میزان حقوق در آن زمان ۸۱۰ هزار تومان بود، طبیعی بود که انتشار این ارقام ضربه‌ای جدی به اعتماد عمومی خواهد زد. در میان تایید و تکذیب‌ها و قانونی یا غیرقانونی بودن این حقوق‌ها و واکنش منفی جامعه به این دریافتی‌ها، نهایتا رئیس وقت بیمه مرکزی استعفا کرد.

اگرچه انتشار فیش‌های نجومی با واکنش‌های منفی زیادی در افکار عمومی همراه شد، اما نهایتا به استعفای مدیران مربوط ختم شد و خبری از برخورد با این مدیران با بازگرداندن این مبالغ نبود، موضوعی که باعث شد ماجرای فیش‌های نجومی مدیران برای افکارعمومی همچنان یک موضوع حل‌نشده باقی بماند. این افشاگری‌ها البته در سال‌های اخیر همچنان ادامه داشته و در آخرین مورد دریافتی نجومی معاون صندوق ذخیره فرهنگیان رسانه‌ای شده است.

زخم چندساله صندوق ذخیره فرهنگیان دهان باز کرد

انتشار خبر دریافتی نجومی معاون صندوق ذخیره فرهنگیان، درحالی اتفاق افتاد که پیش از این تخلفات و اختلاس‌ها در این صندوق با جنجال‌های زیادی همراه شده بود و فسادها باعث آغاز تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مهر سال ۹۵ شد، مشخص شد در این صندوق نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان تخلف مالی صورت گرفته است. یک‌سال بعد از افشای پرونده فساد صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از متهمان این پرونده با ۵۰۰ میلیارد بدهی از ایران خارج شد.

نکته مغفول در این میان اما پرداخت نشدن حق و حقوق معلمانی بود که هنوز با چالش‌هایی همراه است. مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، اخیرا به پرداخت نشدن برخی از حقوق اعضای صندوق اشاره کرده و گفته است: «در سال‌های گذشته به ۱.۵ میلیون نفر عضو صندوق گفته شد، علاوه‌بر اینکه در زمان بازنشستگی مبلغی را دریافت می‌کنید، باید ارزش‌افزوده دارایی‌های صندوق نیز محاسبه و به شما داده شود. به این تکلیف قانونی در سال‌های گذشته عمل نشد.» قصه پرغصه پرداخت نشدن حق و حقوق معلمان از صندوق ذخیره فرهنگیان درحالی همچنان مورد توجه قرار دارد که خبر دریافتی نجومی معاون این صندوق زخم تازه‌ای بر این ماجراست و در شرایطی که بسیاری از فرهنگیان برای دریافت حق و حقوق خود با مشکل و امروز و فردای مسئولان مواجه هستند، گفته می‌شود معاون این صندوق تنها برای ۱۱ ماه اضافه‌کاری ۴۱۲ میلیون تومان دریافتی داشته است. نتیجه عینی دریافتی‌های اینچنینی ضربه‌ای کاری به افکارعمومی است و اگرچه معاون این صندوق برکنار شد، اما همچنان این سوال برای افکار عمومی و به‌ویژه فرهنگیان بی‌پاسخ باقی‌مانده که در قبال دریافتی نجومی معاون صندوق، مانند دیگر دریافتی‌های نجومی در سال‌های گذشته، تنها به برکناری آن مسئول اکتفا شده یا خبری از مجازات آن فرد و بازگرداندن مبالغ نیز خواهد بود؟

این قصه ادامه دارد؟

در ماجرای انتشار دریافتی نجومی معاون صندوق ذخیره فرهنگیان یک نکته مورد توجه قرار دارد؛ اینکه در شرایطی که دولت عموما کارکنان بخش خصوصی را به مسئولیت‌های دولتی منصوب می‌کند، طبعا توقع این کارمندان این است که میزان دریافتی او در بخش خصوصی با بخش دولتی برابری کند و دستگاه‌ دولتی متقابلا برای پذیرش مسئولیت باید حقوق و مزایای بیشتری از حد متعارف به او اختصاص دهد که نتیجه بعدی آن انتشار فیش‌های حقوقی و ضربه تازه به اعتماد عمومی است. در این بین همچنان جای خالی سازوکار دقیق و تعیین سقف مشخصی برای پرداخت حقوق و مزایا و تعریف کردن مجازات درصورت رعایت نکردن این ضوابط احساس می‌شود. به‌نظر می‌رسد درصورت عدم برخورد و جلوگیری از دریافت حقوق‌های نجومی توسط نهادهای دولتی، قصه انتشار فیش‌های نجومی همچنان ادامه‌دار باشد و اگر سازوکار جدی برای این برخوردها صورت نگیرد باید منتظر باشیم تا خبر دریافت حقوق نجومی توسط یک مدیر در دیگر نهاد یا سازمان دولتی منتشر شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین