|
| کد مطلب: ۱۱۸۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد

جنایت در جنین/ مشارکت هزار نظامی صهیونیست در این یورش

ارتش اشغالگر اسراییل در گسترده‌ترین عملیات نظامی در اردوگاه آوارگان فلسطینی دست‌کم ۸ جوان فلسطینی از جمله ۳ کودک را به شهادت رساند.

جنایت در جنین/ مشارکت هزار نظامی صهیونیست در این یورش
منبع: اعتماد |

ارتش اسراییل از بامداد یکشنبه عملیات گسترده‌ای را در اردوگاه آوارگان جنین در شمال کرانه باختری آغاز کرده است. عملیاتی که به نوشته رسانه‌ها بزرگ‌ترین عملیات ارتش اسراییل در کرانه باختری در دو دهه گذشته محسوب می‌شود. نظامیان اسراییلی با استفاده از پهپاد، هلیکوپتر و حملات موشکی در کنار اعزام نیروی زمینی، حمله گسترده‌ای را به جنین آغاز کرده‌اند که بر اثر آن تا لحظه تنظیم این گزارش ۸ جوان فلسطینی از جمله ۳ کودک ۱۶ و ۱۷ ساله شهید شده‌اند. ده‌ها فلسطینی دیگر هم در این عملیات مجروح شده‌اند. گروه‌های فلسطینی اعلام کردند که موفق شده‌اند دو پهپاد اسراییلی را سرنگون و تعدادی از نظامیان اشغالگر را مجروح کنند. اسراییل مدعی است که این عملیات گسترده را با هدف «مبارزه با تروریسم» انجام داده است. بیش از یکسال است که درگیری‌های گسترده‌ای بین اشغالگران اسراییلی و گروه‌های مسلح در کرانه باختری در جریان است. نظامیان اسراییل به صورت مرتب به اهداف متفاوت در کرانه باختری، به ویژه در جنین و نابلس حمله کرده و نیروهای مقاومت فلسطینی با این حملات مقابله می‌کنند. با این حال حملات روز گذشته با استفاده از پهپاد و هلیکوپتر در کنار حملات موشکی و حضور نزدیک به ۲۰۰۰ نیروی نظامی، عملیاتی به‌ شدت گسترده بود.

به نوشته الجزیره بعد از تهاجم در این سطح کم سابقه، اسراییل به تشکیلات خودگردان فلسطینی پیام داده که این اقدام با هدف اشغال جنین انجام نشده است. ریچارد هچت، سخنگوی ارتش اسراییل گفته است که ما قصد نداریم منطقه‌ای را تصرف کنیم، بلکه علیه اهداف مشخص اقدام می‌کنیم. با این حال ارتش اسراییل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تا هر زمان که ضروری بداند به این عملیات ادامه خواهد داد. به نوشته رسانه‌ها، نیروهای اسراییلی به شکل گسترده‌ای زیرساخت‌های اردوگاه جنین را هدف قرار می‌دهند و آب و برق در این منطقه کاملا قطع شده است.

وسیع‌ترین حمله در دو دهه گذشته

به نوشته الجزیره حمله دو روز گذشته به اردوگاه آوارگان جنین، بزرگ‌ترین حمله ارتش اسراییل به این اردوگاه از سال ۲۰۰۲ و همزمان با انتفاضه دوم فلسطینیان است. آوریل ۲۰۰۲، اسراییل عملیاتی به نام «دیوار دفاعی» علیه اردوگاه جنین آغاز کرد که در آن ۴۵۵ خانه به‌طور کامل و ۸۰۰ خانه به‌طور جزیی ویران شد و ۵۸ نفر از ساکنان اردوگاه که اکثر آنها جزو اعضای مقاومت نبودند به شهادت رسیدند. از سوی دیگر، ۵۰ سرباز اسراییلی در جریان این عملیات کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

به نوشته الجزیره ۱۵۰ خودروی زرهی، ۱۰۰۰ نیروی ویژه، نیروهای ارتش و نیروهای اطلاعاتی، پلیس و پلیس مرزی در این عملیات شرکت کرده‌اند. در عملیات روز گذشته نیروهای اسراییل با حملات موشکی و با اعزام هلیکوپتر و پهپاد به نقاط مختلف اردوگاه جنین حمله کردند و علاوه بر به شهادت رساندن چندین شهروند فلسطینی، زیرساخت‌های اردوگاه از جمله خانه‌ها و جاده‌ها را نابود کردند. در شرایطی که تک‌تیراندازها، بولدوزرها و سربازان اسراییلی درون اردوگاه در حال عملیات هستند، بیرون اردوگاه از همه سو تحت محاصره قرار گرفته است.

خالد الاحمد، راننده آمبولانس در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری رویترز می‌گوید: «درون اردوگاه یک جنگ واقعی در جریان است. هر بار ما در قالب گروه از ۵ تا ۷ آمبولانس درون اردوگاه می‌رویم و وقتی برمی‌گردیم همه آمبولانس‌ها پر از مجروح است.»

واکنش‌ها به حملات ارتش اسراییل به جنین

سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «این جنایت شنیع استمرار جنایات و تروریسم دولتی سازمان یافته‌ای است که توسط اشغالگران اسراییل علیه مردم فلسطین انجام می‌شود.» وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «قطر به شدت تکرار حمله اشغالگران به شهر جنین و اردوگاه آن را که به شهادت و زخمی شدن شماری از فلسطینیان منجر شده است، محکوم می‌کند.» وزارت خارجه قطر این تحرکات را موجب از بین رفتن تلاش‌های صلح و عامل گسترش خشونت دانست و بر ضرورت تحرک فوری جامعه جهانی برای حمایت از ملت فلسطین و مجبور کردن اسراییل به اقدامات ناقض قانون بین‌المللی تاکید کرد. نماینده تشکیلات خودگردان فلسطینی در اتحادیه عرب، خواستار تشکیل جلسه فوری این سازمان منطقه‌ای شده است. وزارت خارجه اردن با صدور بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواسته است تا پیش از اینکه وضعیت جنین به «حالت انفجار» برسد، برای پایان تجاوز اسراییل اقدام کنند. وزارت خارجه مصر هم با صدور بیانیه‌ای «تجاوز اسراییل علیه شهرها و قربانیان بی‌گناه فلسطینی» را محکوم کرده است. در بیانیه نماینده تشکیلات خودگردان آمده است که دلیل درخواست این نشست «بحث در مورد اقدام موثر در سطح جهان عرب و جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از تجاوز اسراییل و محاکمه عاملان و درخواست حفاظت است.» دفتر محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی این عملیات را «جنایت جنگی» توصیف کرده است. احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در توییتی گفت که عملیات نظامی وحشیانه انجام شده توسط رژیم اشغالگر اسراییل در جنین کاملا محکوم است. وی تاکید کرد: بمباران شهرها و اردوگاه‌ها با جنگنده‌ها و تخریب خانه‌ها و خیابان‌ها با بلدوزر یک مجازات و انتقام جمعی است که فقط منجر به تشدید درگیری خواهد شد. 

تور ونسلند، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه گفته که با همه طرف‌ها در تماس است تا بتواند تنش‌ها را در جنین کاهش دهد. این مقام سازمان ملل با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشته است: «تنش‌های جاری در مناطق اشغالی کرانه باختری بسیار خطرناک است و نتیجه ماه‌ها انباشت تنش است. همه طرف‌ها باید تضمین کنند که از جمعیت غیرنظامی محافظت می‌شود.» لین هیستینگر، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه در کرانه باختری و غزه، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نسبت به «استفاده از حملات هوایی در مناطق به‌ شدت پرجمعیت» را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرده است. زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی درباره تحولات امروز جنین اظهار کرد: «آنچه در جنین در جریان است، یک کشتار و قتل عام است که دشمن علیه ملت فلسطین انجام می‌دهد.» وی افزود: «مقاومت و گردان‌های سرایا القدس به وظیفه خود برای متوقف کردن این قتل عام عمل می‌کنند.» گردان‌های عزالدین قسام نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: «تمام گزینه‌ها برای پاسخ به متجاوزان باز است.» در این بیانیه آمده است: «وضعیت مقاومت در جنین و اردوگاه آن خوب است و مجاهدین ما در حال مقابله با اشغالگران هستند.» گردان‌های عزالدین قسام در ادامه آورده است: «ما به دشمن می‌گوییم، خروج آن از جنین مانند ورود به آن نخواهد بود.»

هدف قرار دادن خبرنگاران با گلوله جنگی

تعدادی از خبرنگارانی که در حال گزارش رویدادهای روز گذشته در اردوگاه جنین بودند، خبر داده‌اند که نظامیان اسراییلی با استفاده از گلوله‌های جنگی به محل استقرار آنها تیراندازی کرده‌اند. خبرنگاران کانال تلویزیونی العربی با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی از آتش گرفتن دوربین و ابزارهای اطلاع‌رسانی‌شان که در آتش می‌سوزد، تاکید کرده‌اند که محل استقرارشان با گلوله‌های جنگی هدف قرار گرفته است. این نخستین‌بار نیست که نظامیان اسراییلی خبرنگاران را هدف حمله قرار می‌دهند. بهار سال گذشته، شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی- امریکایی شبکه الجزیره در اردوگاه جنین با گلوله مستقیم نظامیان اسراییلی به شهادت رسید. از سال ۲۰۰۰ تاکنون دست‌کم ۴۵ روزنامه‌نگار توسط اشغالگران فلسطینی به قتل رسیده‌اند.

عمید شهاده، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نوشت: «دوربین ما را با ۱۰ گلوله مورد هدف قرار دادند.» شهاده گفته است که او و ۴ خبرنگار دیگر برای در امان ماندن از تیراندازی نظامیان اسراییلی دست‌کم ۲ ساعت تا رسیدن تیم‌های امدادی هلال‌احمر درون یک خانه گیر کرده‌ بودند. وی نوشته است: «بعد از اینکه با گلوله‌های تک‌تیراندازهای ارتش تروریست اشغالگر هدف قرار گرفتیم و درون یک خانه برای دو ساعت محاصره شدیم، تیم هلال‌احمر ما را با یک آمبولانس از اردوگاه جنین خارج کرد.» وی وضعیت اردوگاه جنین را «وحشت واقعی» توصیف کرد و نوشت: «بعد از آنکه دوربین و ابزارهای اطلاع‌رسانی‌مان با گلوله‌های شلیک شده دچار حریق شد، مجبور شدیم که اردوگاه جنین را ترک کنیم.» این خبرنگار در توصیف وضعیت اردوگاه جنین نوشته است: «وضعیت درون اردوگاه وحشت‌آور است. از نزدیک دیدم مردان سرشان را در دیوار می‌کوبیدند، چراکه هیچ ابزاری نداشتند تا از خانواده و کودکان‌شان دفاع کنند . کودکان و زنان بی‌وقفه گریه می‌کردند و گلوله‌های ارتش اشغالگر همه جا زوزه می‌کشید.»


واکنش تهران به حملات اسراییل به اردوگاه جنین

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص حملات اخیر اسراییل گفت: «از دیشب شاهد حملات نظامی گسترده ترکیبی شامل حملات هوایی، زمینی و موشکی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی هستیم. این یک اقدام جنایتکارانه و مصداق بارز تروریسم دولتی است.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: «ملت فلسطین هیچ جرمی جز دفاع از حقوق قانونی شناخته شده و حقوق طبیعی خود مرتکب نشده است. ملت فلسطین یک‌بار دیگر شکست را بر صهیونیست‌های اشغالگر تحمیل خواهد کرد.» کنعانی گفت: «جامعه جهانی در مقابل حمله وحشیانه به ملت فلسطین و در ایجاد بازدارندگی در مقابل تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی مسوولیت دارد. مشخصا از سازمان همکاری اسلامی انتظار می‌رود در این زمینه به‌طور جدی و موثر عمل کند.» این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: «حملات جاری علیه شهر بی‌دفاع جنین یک‌بار دیگر نشان داد که صلح و سازش و عادی‌سازی برای خاموش‌کردن ماشین جنگی رژیم صهیونسیتی نه بازدارنده و نه موثر است. این رژیم نه قابل اعتماد است و نه به دنبال صلح است.» وی در پایان تصریح کرد: «به‌طور طبیعی موضع ما محکومیت شدید حملات جاری رژیم صهیونیستی است و انتظار آن است که جامعه جهانی به مسوولیت‌های خودش در این ارتباط جامه عمل  بپوشاند»

ارسال نظر

پربازدیدترین