|
| کد مطلب: ۱۱۶۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد

محمدرضا تاجیک: اصلاح طلبان دنبال قدرت هستند و اعتقاد ندارند باید کار را از پایین شروع کرد

اگر جریان اصلاحات می‌خواهد در آینده جامعه ما نقش ایفا کند باید فلک اندیشه خود را سقف بشکافد و طرحی نو دراندازد.متأسفانه من چنین چیزی را در افق پیش‌روی اصلاح‌طلبی نمی‌بینم.

محمدرضا تاجیک: اصلاح طلبان دنبال قدرت هستند و اعتقاد ندارند باید کار را از پایین شروع کرد

محمدرضا تاجشانیک گفت:من اصلاح طلبان رسمی و مرسوم را سنگین پاتر از این می بینم که بخواهند و بتوانند طرحی نو دراندازند. در شرایط کنونی آنچه در اندیشه اصلاح طلبان رسمی وجود دارد این است که چگونه می‌توانند در بازی قدرت حضور داشته باشند و سهمی از قدرت را نصیب خود کنند.

او ادامه داد:برخی از اصلاح طلبان کماکان اعتقادی ندارند که اگر قرار است ارتباطی با مردم وجود داشته باشد و یا اصلاحی صورت بگیرد باید آن را از قاعده شروع کرد.در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که تحولی جدی در جریان اصلاحات به وجود بیاید.با همه این اوصاف من معتقدم از درون این جریان اصلاحات، نهالی ارجمند خواهد رویید. ما در آینده از نسل جوان جریان اصلاحات شاهد گفتمان جدید و انبوهه مفاهیم جدیدی خواهیم بود.

تاجیک گفت:سوژه جدید و خود آیینی از درون جریان اصلاحات در حال متولد شدن است.در تحلیل نهایی من معتقدم اگر قرار است تغییری درجامعه ایران صورت بگیرد باید یک کنش مدنی باشد. با این وجود این کنش مدنی لزومأ قرار نیست در جریان اصلاحات رخ بدهد.آن چیزی که من امروز در افق جریان اصلاحات می‌بینم چندان امیدوارکننده نیست. هیچ اراده معطوف به آگاهی و خودآگاهی در جریان اصلاحات مشاهده نمی‌شود که بتوانیم در آینده نزدیک شاهد تغییرات ژرفی در ساحت‌های مختلف کنشگری جمعی اصلاحی و مدنی باشیم.

این چهره تئوریک اصلاخات گفت: به چشم خود مشاهده می‌کنیم که سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات روز به روز دور و دورتر می‌شود. دلیل اصلی این موضوع نیز این است که جریان‌هایی که باید در این مقطع تاریخ نقش ایفا می‌کردند و فضا را تلطیف می کردند در این شرایط تاریخی غایب بودند. این جریان‌ها در درون خود از امکان و استعداد اصلاح برخوردار نبودند و به همین دلیل نمی‌توانستند در جامعه نیز کنش مثبتی داشته باشند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین