|
| کد مطلب: ۱۰۸۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد

سیدهادی خامنه ای: دولت و مجلس هم دست اصلاح طلبان باشد نمی توانند کاری بکنند/ در مجلس ششم فقط حرف زدیم

سید هادی خامنه‌ای در دیدار جمعی از اصلاح طلبان در باره مسائل مختلف کشور اظهارنظر کرد.

سیدهادی خامنه ای: دولت و مجلس هم دست اصلاح طلبان باشد نمی توانند کاری بکنند/ در مجلس ششم فقط حرف زدیم

بخش‌هایی از اظهارات هادی خامنه‌ای را در ادامه می‌خوانید:

*خیلی‌ها وضع موجود را تحلیل کرده‌اند، یکی از شاخص‌های رسیدن به اینکه که آیا می‌شود در انتخابات شرکت کرد یا نه؟! این است که ببینیم کاندیدا‌های این طرف (اصلاح طلبان) را تأیید صلاحیت می‌کنند یا نمی‌کنند. اما به نظر بعضی‌ها این شاخص کافی نیست و معتقدند ولو اینکه انتخابات با حضور فعال نمایندگان ما هم باشد و به فرض اکثریت مجلس هم با ما باشد، نمی‌تواند کاری کند؛ همان طوری که در مجلس ششم نتوانستند کاری کنند و فقط حرف زدند.

*به نظر بنده تنها مجلسی که فعال بوده و توانسته نقش ایفا کند، مجلس دوم بود. در مجلس دوم ما در اقلیت قرار داشتیم و ۸۵ نفر در مقابل بقیه بودیم. در عین حال آنقدر این ۸۵ نفر فعال بودند که ماجرای ۹۹ نفر و میرحسین مربوط به آن دوره بود. این نشان می‌دهد آن ۸۵ نفر فعال بوده‌اند. در آن مجلس بود که قانون کار را فعال کردیم، و الّا قانون کار خیلی عقب افتاده بود.

این‌ها نشان می‌دهد که فعال بودن اقلیت می‌تواند اثرگذار باشد، ولی اگر اکثریت هم باشند، ولی فعال نباشند؛ مثل مجلس ششم که فقط حرف زدند. چهار سال می‌آیند و می‌روند و از این چهار سال‌ها زیاد داشته‌ایم.

*اگر رئیس جمهوری بیاید و نتواند کاری کند، فایده‌ای ندارد. قوه قضائیه هم که در اختیار این طرف نیست. بنابر این تصور نشود که حضور در قدرت کارساز است. حضور در قدرت چطوری؟ با رفتن به مجلس؟! مجلس قدرت نمی‌آورد. از هیچ بهتر است، اما فکر نکنیم مسأله تمام است.

*رئیس جمهور هم همین طور است؛ کما اینکه رئیس جمهور ما در دوره اصلاحات هم به آن صورت نتوانست کاری انجام بدهد. یعنی حداقل چیزی بود که می‌خواستیم؛ خیلی چیز‌های بیشتر از این می‌خواستیم، ولی نتوانستیم درصدی از آنچه قرار بود بشود، انجام شود.

*خداوند متعال معجزه‌ای به نام اینترنت را به ما داده و هوش مصنوعی هم عن قریب دارد می‌آید که همه را ترسانده است؛ او هم کار‌هایی می‌کند که بشر باید بنشیند و تماشا کند. در این شرایط بهترین و ممکن‌ترین کار «آگاهی بخشی» است.

*بعضی کانال‌ها با زبان‌های مثلا دانشگاهی حرف می‌زنند که فقط خودشان می‌فهمند؛ این فایده‌ای ندارد، باید با زبان مردم حرف زد. حرف‌هایی که باید گفته شود را زیاد گفته‌اند و یکی از کسانی که حرف‌هایی زده و متأسفانه مدتی است که حرف نمی‌زند، آقای دکتر رنانی است.اگر سعی کنیم همان مطالب را انتشار بدهیم و مردم بخوانند، کافی است. فقط تندگویی و صریح‌گویی کافی نیست؛ البته آن یک قسمتی از مسأله است، اما اینکه فکر کنیم یک کسانی می‌خواهند مستقیم انگشت‌شان را در چشم فلانی فرو کنند، به لحاظ شهامت قابل ستایش است، اما کافی نیست.

*یک سری اشتباهات از خود ما در گذشته سر زده که امروز داریم بابت همان اشتباهات مجازات می‌شویم. تا به این اشتباهات اعتراف نکنیم کاری درست نمی‌شود. چون اگر اعتراف نکنیم معنایش این است که می‌خواهیم این اشتباهات را تکرار کنیم. خداوند در مورد توبه هم همین را می‌گوید. اگر در حضور جمع گناهی کرده‌اید باید در حضور جمع اعتراف کنید نه اینکه در حضور جمع برای جامعه یک اشتباه بزرگ مرتکب می‌شوید و بعد نصف شب در خانه توبه می‌کنی؛ این فایده ندارد، باید در حضور مردم باشد.

* اگر فرد، حزب یا مجموعه‌ای هدفش فقط رسیدن به قدرت باشد حتما اشتباه می‌کند. اگر قدرت پیش آمد اهلا و سهلا و اگر نیامد به درک اسفل السافلین! ائمه (ع) همین طور بوده‌اند. امیرالمؤمنین (ع) فرمود «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ...» یعنی اگر مردم نمی‌آمدند، من خلافت را رها می‌کردم. متأسفانه یکی از آفت‌هایی که ما داشته‌ایم این است که در دوره‌های مختلف یک سری افرادی مبتدی در سیاست میدان‌دار شدند و مثلا هنوز نیامده آخر مقصد را نگاه می‌کردند؛ باید قدم به قدم و پله به پله بالا رفت.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین