|
| کد مطلب: ۱۱۷۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد

خشکسالی جمعیت دام‌های بردسکن را کاهش داد/خسارت ۳۰۰۰ میلیاردی خاموشی چاه‌موتورها

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن گفت: به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی و گرانی تامین علوفه برای دامداران ۳۸۰ هزار راس دام شهرستان طی ۲ سال گذشته به ۱۵۰ هزار راس کاهش یافت.

خشکسالی جمعیت دام‌های بردسکن را کاهش داد/خسارت ۳۰۰۰ میلیاردی خاموشی چاه‌موتورها
منبع: ايسنا |

مهدی مسروری روز یکشنبه، ۲۸ خرداد ماه، در نشست خبری با خبرنگاران از عدم استقبال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی از مجتمع گلخانه‌ای این شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: با وجود پیگیری‌های مستمر اما به دلیل عدم فعالیت فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی در مجتمع گلخانه‌ای این شهرستان، زمین این مجموعه به شهرک‌های کشاورزی خراسان رضوی واگذار شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای راه‌اندازی گلخانه شهرستان، اقتصاد منطقه را وابسته به کشاورزی و دامداری توصیف و بیان کرد: به دلیل قطعی برق، سه موتورپمپ کشاورزی در همان هفته اول اعمال محدودیت‌های مصرف انرژی سوخت.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن خسارت ۳۰۰۰ میلیارد ریالی سال گذشته ناشی از خاموشی چاه‌موتورها در منطقه بردسکن را جبران‌ناپذیر دانست و گفت: اگر امسال هم این روند ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود کشاورزان خسارت‌های بیشتری نسبت به سال قبل ببینند.

وی با بیان اینکه خاموشی سه روز در هفته و روزی پنج ساعت برای این منطقه فاجعه است، افزود: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداری خراسان رضوی درخواست می‌شود کشاورزان را دریابند.

مسروری ادامه داد: با وجود اینکه ۵۴ واحد مرغداری در شهرستان فعالیت دارند ولی متأسفانه نبود انسجام بین آن‌ها موجب شده که از داشتن زنجیره تولید محروم باشیم.

وی بیان کرد: هرچند ظرفیت مرغداری‌های شهرستان بردسکن بی‌نظیر است اما باید بیش از این برای ایجاد زنجیره تولید تلاش کرد.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن از همکاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با سرمایه‌گذاران برای ایجاد زنجیره تولید خبر داد و افزود: ظرفیت جوجه‌ریزی واحدهای تولیدی شهرستان یک میلیون و ۲۲۵ هزار قطعه است ولی متاسفانه برای اینکه زنجیره تولید نداریم، با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی همچنین از برخورد شدید بازرسان با فروشندگان مرغ قطعه‌بندی‌شده خبر داد و گفت: هیچ فروشگاهی حق توزیع مرغ قطعه‌شده را بدون هماهنگی با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ندارد.

مسروری تأمین، توزیع، سیاست‌گذاری و نظارت را از مأموریت‌های جهاد کشاورزی نام برد و تصریح کرد: روزانه چهار تن گوشت مرغ در شهرستان مصرف می‌شود که این حجم توسط ۷۵ فروشگاه توزیع می‌شود؛ از همین رو از آنجا که مرغ را قطعه‌بندی می‌کنند، فقط در نوبت صبح مرغ در بردسکن موجود است و عصرها فروشگاه‌ها بدون مرغ هستند.

وی از پیگیری برای تأمین مرغ منجمد در بردسکن خبر داد و گفت: سهمیه شهرستان در تأمین مرغ منجمد ۳۶ تن بود که تاکنون ۸۰ تن از این محصول در شهرستان توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن همچنین ترویج فرهنگ نوغانداری را در کوهپایه‌های بردسکن مورد اشاره قرارداد و بیان کرد: ۳۰ هزار بسته نوغانداری در شهرستان فعال است که امید است این صنعت جدید روزبه‌روز توسعه و گسترش یابد.

وی اضافه کرد: به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی و گرانی تأمین علوفه برای دامداران، متأسفانه ۳۸۰ هزار رأس دام شهرستان طی ۲ سال گذشته به ۱۵۰ هزار رأس کاهش یافته است.

مسروری اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰۰۰ رأس دام سنگین، ۳۵۰۰ نفر شتر و ۱۸۵ واحد پرورش ماهی در شهرستان فعالیت دارد. با توجه به این ظرفیت، ایجاد زنجیره تولید دام در شهرستان ضروری است.

وی اظهار کرد: نبود سردخانه در شهرستان یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی آن است. البته در زمین‌های بخش مرکزی شهرستان مقدمات ساخت یک سردخانه ۱۰ هزار تنی فراهم شده و از هفته دولت عملیات ساخت آن آغاز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن آموزش فعالیت‌های ترویجی را از برنامه‌های مستمر این مجموعه اعلام کرد و افزود: بردسکن دارای ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی و باغداری است؛ به همین دلیل در خراسان رضوی بردسکن به عنوان قطب کشاورزی استان معرفی شده است.

وی هدف‌گذاری برای ایجاد صنایع وابسته، تأمین نهاده‌های دامی، اعطاء تسهیلات بلاعوض، توجه به ظرفیت‌های زراعت و باغداری، افزایش واحد سطح در تولید محصولات مختلف، توجه به کشت محصولات کم‌آب‌طلب، احیاء قنوات و اجرای آبیاری‌های زیرسطحی و نوین را از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی بردسکن نام برد.

ارسال نظر

پربازدیدترین