|
| کد مطلب: ۱۱۶۹۱۶
لینک کوتاه کپی شد

این راهکارهای طلایی برای کنترل خشم وجود دارد

شاید نتوانیم تعریف مشترک و یکسانی از مفهوم خشم ارائه کنیم؛ اما همه در زندگی سطوح مختلفی از خشم را تجربه کرده‌ایم. به زبان ساده احساس خشم را از نزدیک لمس کرده‌ایم. اولین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که خشم یک احساس طبیعی انسانی است.

این راهکارهای طلایی برای کنترل خشم وجود دارد

داستان هنگامی پیچیده می‌شود که این احساس از کنترل انسان خارج شود. در این شرایط ممکن است رفتارهای مخرب و خطرناکی از سوی افراد سر بزند. رفتارهایی که گاهی اوقات منجربه مشکلاتی جبران‌ناپذیر در محیط خانه، محل کار یا جمع دوستان می‌شود. اگر در جستجوی راه‌های بالا بردن کیفیت زندگی خود هستید، باید مهارت کنترل خشم را یاد بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از روش‌های برآمده از علم روانشناسی برای کنترل خشم را بررسی کنیم.

نگاهی به فرآیند ابراز خشم

خشم نیز مانند سایر احساسات انسانی با تغییرات فیزیولوژیک و بیولوژیک همراه است. هنگامی که عصبانی می‌شوید، ضربان قلب و فشار خون شما بالا می‌رود. همین اتفاق برای آدرنالین در بدن انسان رخ می‌دهد. خشم می‌تواند ریشه در رویدادهای بیرونی یا درونی انسان داشته باشد. راه طبیعی و غریزی برای ابزار خشم، پاسخ‌های پرخاشگرانه است. به زبان ساده خشم واکنش طبیعی در مقابل تهدیدات است. در واقع وقتی عصبانی می‌شویم، تلاش می‌کنیم تا در برابر واکنش‌های پرخاشگرانه بجنگیم و از خود دفاع کنیم. از همین جا مشخص می‌شود که سطحی از خشمگین شدن برای بقا و حفاظت از خود ضروی است.

البته این احساس باید در چارچوب مشخصی قرار بگیرد. به عبارت دیگر قوانین اجتماعی به ما اجازه نمی‌دهند که هر طور مایل هستیم خشم خود را بروز دهیم. شما آزاد هستید خشم خود را به‌صورت کنترل شده و مادامی که به دیگران آسیب نرسانید، بروز دهید. قاطعیت در ابراز عصبانیت جایگزینی فوق‌العاده مناسب برای رفتارهای پرخاشگرانه پرخطر است. البته باید توجه داشته باشید که قاطعیت با زورگویی متفاوت است.

یکی از مشکلاتی که معمولا کمتر به آن توجه می‌شود، سرکوب کردن خشم و عصبانت است. جالب است بدانید که این رفتار نیز می‌تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد. افرادی که نمی‌توانند عصبانیت خود را به‌صورت کنترل شده بروز دهند، در بسیاری از روابط انسانی خود با دیگران به بن‌بست می‌خورند.

راهکارهای طلایی برای مدیریت خشم

هرچند وقتی صحبت از خشم به میان می‌آید، بیشتر روی رفتارهای بیرونی افراد تمرکز می‌شود؛ اما باید توجه داشته باشید که بخشی از آثار عصبانیت کاملا درونی است. بنابراین نباید تنها روی کنترل کردن واکنش‌های بیرونی تمرکز کرد. خیلی مهم است که شما بتوانید مهارت‌های آرام کردن درون خود را هنگام خشمگین شدن، یاد بگیرید. در اینجا چند پیشنهاد کاربردی برای مدیریت عصبانیت را از دیدگاه روانشناسی با هم بررسی می‌کنیم.

1. از تمام ابزارهای آرام‌سازی خود استفاده کنید

شما باید در وهله اول تمام راه‌هایی که منجر به آرام شدن‌تان در شرایط عصبانیت می‌شوند را بشناسید. به‌عنوان مثال تنفس عمیق، مشاهده تصاویر آرامش بخش و قدم زدن در فضای باز از جمله ابزارهای کاربردی برای آرام کردن احساس خشم هستند. حتی گاهی اوقات ممکن است تصور کردن خاطرات شیرین در گذشته به کنترل عصبانیت منجر شوند. وقتی با استفاده از این تکنیک‌ها از شدت اولیه خشم خود کاستید، می‌توانید به‌سراغ تمرین‌های یوگا بروید. این تمرین‌ها به‌طور خاص برای رفع تنش‌های فکری و عضلانی در نظر گرفته شده‌اند.

2. همه درب‌ها را به‌روی خود نبندید

طرز فکر افراد در خشمگین شدن آن‌ها تاثیر بسزایی دارد. خیلی اوقات افکار اغراق آمیز باعث می‌شوند که احساس قرار گرفتن در بن‌بست به انسان دست دهد. بروز خشم یکی از عوارض طبیعی چنین حس و حالی در افراد است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در به‌کار بردن کلماتی مانند "همیشه" و "هرگز" که نوعی قطعیت در آن‌ها نهفته است، با احتیاط بیشتری عمل کنید. خیلی از اوقات به‌کار بردن چنین کلماتی در بیان و افکار نه‌تنها دقیق نیست؛ بلکه سایه ناامیدی را نیز روی رفتار و عملکرد ما می‌اندازد. در موقعیت‌های مختلف زندگی خود را مجاب کنید که بالاخره می‌توان راهی برای حل مشکل پیدا کرد.

آن وقت به این نتیجه می‌رسید که عصبانی شدن چیزی را درست نمی‌کند. منطق، خشم را شکست می‌دهد؛ زیرا خشم هرچقدر هم دلایل موجهی داشته باشد، به‌سرعت از دایره منطق بیرون می‌زند. این تکنیک در روانشناسی تحت عنوان بازسازی شناختی معروف است. به کمک آن افراد خشمگین می‌توانند به‌نوعی خودآگاهی دست یابند که انتظارات‌شان را به خواسته‌هایشان تبدیل می‌کند. به این ترتیب حتی اگر به‌چیزی که می‌خواهید دست پیدا نکنید، دنیا برای شما به آخر نمی‌رسد.

3. زندگی سراسر فهم مسئله است

برایان تریسی کتابی تحت عنوان «زندگی سراسر حل مسئله است» دارد. او در این کتاب تلاش می‌کند تا به مخاطب بگوید هر مسئله‌ای در زندگی راه‌حلی دارد و ما باید همواره در مواجهه به مسائل در جستجوی راه‌حل مناسب باشیم. این منطق شاید درست باشد؛ اما برای کنترل خشم در شرایط پیچیده و آکنده از یأس کافی نیست. پیشنهاد می‌کنیم که به‌جای کلمه "حل" از "فهم" در جمله فوق استفاده کنید.

نباید فراموش کنید که فهم مسئله دروازه حل آن است. خیلی از پیدا نکردن های راه‌حل مسائل، بر ناامیدی افراد می‌افزاید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به‌جای تمرکز روی یافتن راه‌حل، نحوه برخورد و مواجهه با مشکلات را یاد بگیرید. سعی کنید برای فهمیدن مسائل و مشکلات زندگی روزمره زمان صرف کنید و در صورت پیدا نکردن راه‌حل، خود را تنبیه نکنید. مهم‌ترین دستاورد این رویکرد در زندگی، افزایش صبر و تحمل انسان است. این دقیقا همان چیزی است که برای کنترل خشم نیاز دارید.

4. از سرعت خود بکاهید

حتما در معابر شهری محل زندگی خود با این هشدار راهنمایی و رانندگی یعنی «از سرعت خود بکاهید» مواجه شده‌اید. خیلی از اوقات کاستن سرعت در زندگی روزمره نیز از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند. افراد خشمگین معمولا خیلی زود به‌سراغ نتیجه‌گیری می‌روند و بر مبنای آن تصمیم‌گیری می‌کنند. غافل از اینکه خیلی از نتیجه‌گیری‌ها ممکن است اشتباه از آب دربیایند.

در دنیایی که همه شما را به شتاب و سرعت بیشتر دعوت می‌کنند، روانشناسی اصیل پیشنهاد می‌دهد که از سرعت خود بکاهید. به قوه بی‌نظیر تفکر بیشتر میدان دهید. اولین چیزی که به‌ذهن‌تان می‌رسد را بر زبان جاری نکنید. به‌دیگران هم بها بدهید و حرف‌هایشان را بشنوید. اگر بدانید که با خوب گوش نکردن چه فرصت‌هایی را در زندگی از دست می‌دهید، حتما در این موضوع تجدید نظر می‌کنید.

اهمیت مشاوره کنترل خشم

علاوه بر آنچه تا اینجا مطرح کردیم، راه‌حل‌های اختصاصی نیز برای هریک از افراد برای مدیرت بهتر خشم وجود دارند. برای پیدا کردن این راه‌حل‌ها باید به سراغ مشاوره کنترل خشم بروید. یادگیری مهارت مدیریت خشم، زمان‌بر است و باید آهسته آهسته مهارت‌های خود در این زمینه را تقویت کنید. به‌همین دلیل مشاوره آنلاین بهترین انتخاب پیش روی شماست.

مشاوره روانشناسی آنلاین برای رهایی از مسائل ذهنی اعم از افسردگی، اضطراب، استرس و رسیدن به تمرکز در دنیای مدرن امروزی یک امر ضروری است و برای برطرف نمودن این چالش ها می توانید در جلسات مشاوره با روانشناس آنلاین شرکت نمایید تا به این هدف مهم دست یابید. فراموش نکنید که هنر کنترل خشم یک استعداد ذاتی نیست؛ بلکه برای یادگیری این مهارت باید تلاش کنید.

ارسال نظر

پربازدیدترین