|
| کد مطلب: ۱۱۶۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد

رومیان باستان این عطر را انتخاب می‌کردند

یک بطری عطر که به طرز شگفت انگیزی در طول قرن‌ها به خوبی حفظ شده است، در عین حالی که بویی آشنا به مشام می‌رساند، پنجره‌ای را به سوی عطر‌های دوران روم باستان باز کرده است.

رومیان باستان این عطر را انتخاب می‌کردند

محققان در ماه مه گذشته گزارش دادند: تجزیه و تحلیل شیمیایی محتویات یک بطری ۲۰۰۰ ساله نشان می‌دهد که یکی از مواد تشکیل دهنده آن نعناع هندی بوده است. رایحه خاک باران خورده جزء اصلی عطر‌های مدرن است، اما استفاده از آن توسط رومی‌ها تاکنون ناشناخته بود.

شیشه عطری که اصیل نام گذاری شده، در فلاسک کوارتز متعلق به قرن اول، در سال جاری در یک مقبره مدفون رومی در شهر کارمونا واقع در جنوب اسپانیا، که زمانی یک سکونتگاه مهم رومی بود، پیدا شد. محققان یک محفظه سربی به شکل تخم مرغ کشف کردند که در آن یک کوزه شیشه‌ای قرار داشت.

خوزه رافائل روئیز آربولا شیمیدان از دانشگاه کوردوبا در اسپانیا می‌گوید: در داخل کوزه، فلاسک و بقایای سوزانده شده زنی حدوداً ۴۰ ساله را پیدا کردند. سوزاندن مرده در آن زمان شکل متداول دفن اموات بود و رومی‌هایی که می‌توانستند هزینه آن را بپردازند، مقبره‌های خود را با وسایلی برای همراهی متوفی در زندگی پس از مرگ تجهیز می‌کردند.

بطری کوارتز به خودی خود یک شیء لوکس در زمان رومیان بود. کوارتز بسیار سخت است و شکل دادن به آن را دشوار می‌کند. اندازه کوچک و جزئیات نفیس شی قبلاً آن را به یک یافته نادر در یک مقبره مدفون تبدیل کرده است. حتی غیرعادی‌تر این است که آن را محکم با رویه‌ای از جنس دولومیتِ پوشانده شده با ماده‌ای تیره و قیر مانند پیدا کردند که تجزیه و تحلیل شیمیایی آن را قیر نشان داد. در داخل شیشه، یک توده جامد وجود داشت – محتوای اصلی بطری حفظ شده است.

دستور العمل‌های مکتوب عطر باستانی، اگرچه مبهم و ناقص بود، اما نشان داده بود که رومی‌ها عصاره‌های معطر را با روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون به عنوان ماده نگهدارنده مخلوط می‌کردند. به گزارش سیناپرس، در مطالعات قبلی، محققان نشانه‌هایی از عصاره‌های گل را در بطری‌هایی که برای نگهداری لوازم آرایشی معروف به unguentaria استفاده می‌شوند، شناسایی کرده‌اند. اما این اولین بار است که منبع یک عطر واقعی شناسایی می‌شود.

تجزیه و تحلیل‌های آزمایشگاهی نشان داد: بطری حاوی ماده پاتچولی و روغن نباتی است. گیاه پاتچولی از یک گیاه استوایی در جنوب شرقی آسیا به نام Pogostemon cablin گرفته می‌شود. این گیاه احتمالاً از طریق شبکه‌های تجاری آن دوران به رم رسیده است.

قرار دادن محتویات بطری به کروماتوگرافی گازی همراه با طیف سنجی جرمی، چندین ماده معمولی اسانس پاتچولی را شناسایی کرد که مهم‌ترین آن‌ها پاتچولنول یا الکل پاتچولی بود. محققان برای رد روغن نارد که دارای ترکیبات مشترک زیادی با روغن نعناع هندی است، اما به نسبت‌های متفاوت، نتایج را با نمونه‌های مدرن روغن پاتچولی مقایسه کردند.

مهر و موم شیشه عطر با قیر کلیدی در حفظ امضای شیمیایی گیاه پاتچولی بود. مهر و موم نه تنها عطر را درون بطری نگه می‌دارد، بلکه مولکول‌های عطر را نیز از طریق فرآیندی به نام جذب ساختاری به خود جذب می‌کند.

رویز آربولا می‌گوید: از نظر شیمیایی، قیر مانند کربن عمل می‌کند که بهترین جاذب برای ترکیبات آلی است. او می‌گوید که این فرآیند شبیه فیلتر‌های کربنی است که در ماسک‌های گاز استفاده می‌شود. هنگامی که مولکول‌ها جذب شدند، دیگر فرّار نیستند و نمی‌توانند از ترکیب جدا شوند.»

بطری عطر باستانی در داخل یک کوزه در داخل ظرف تخم مرغی شکل (عکس بالا سمت چپ) پیدا شد. مقبره‌ای که در آن یافت شد دارای هشت طاقچه بود (دو طاقچه در اینجا نشان داده شده است) که شش طاقچه آن توسط کوزه‌هایی با اشکال مختلف اشغال شده بود. این امکان وجود دارد که همه این کوزه‌ها جسد سوزانده شده اعضای یک خانواده را نگه داشته باشند.

حفظ خارق العاده محل دفن نیز در سالم ماندن اشیا بدست آمده نقش داشته است. رویز آربولا می‌گوید: بودن در یک مکان بسته و در تاریکی مطلق چیزی است که به عطر اجازه می‌دهد تا به دوران ما برسد و سالم بماند. “اگر مقبره فرو می‌ریخت و نور وارد می‌شد، این عطر سالم نمی‌ماند، زیرا نور بدترین دشمن این نوع مواد شیمیایی است. ”

این کشف با پازل در حال تکمیل در کنار هم قرار دادن تصویری چند بعدی از زندگی باستانی، از جمله صدا‌ها و بو‌های آن دوران مطابقت دارد. رویز آربولا می‌گوید: «گروه‌ها و شرکت‌های تحقیقاتی وجود دارند که تلاش می‌کنند عطر‌های باستانی را دوباره خلق کنند. “این کشف به آن‌ها سرنخ بسیار مهمی می‌دهد. ”.

اما این یافته به این معنا نیست که کل امپراتوری روم بوی پاتچولی می‌داد. رویز آربولا می‌گوید: «در آن زمان، عطر‌ها مختص جامعه توانمند‌تر بودند.

او می‌گوید که اینکه این عطر از یک اسانس عجیب و غریب ساخته شده است که احتمالاً از جا‌های دیگر وارد شده و در یک شیشه گران قیمت بطری شده است، به یک مالک ثروتمند اشاره می‌کند.

 در عین حال، مشخص نیست که آیا این عطر برای استفاده در زندگی روزمره در نظر گرفته شده است یا معنای معنوی یا تشییع جنازه داشته است. وجود بطری باز نشده در داخل کوزه تشییع جنازه نشان دهنده یک حرکت صمیمی است که برای نمایش عمومی در نظر گرفته نشده است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین