|
| کد مطلب: ۱۱۵۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد

کشف چوب چند هزار ساله

گروهی از کارگران در بریتانیا حین ساخت و ساز یک ساختمان، بقایای یک قطعه چوب با حکاکی‌های چندهزارساله را کشف کردند.

کشف چوب چند هزار ساله
منبع: ایسنا |

به نقل از آرت نیوز، این قطعه چوبی خاص در محل ساخت و ساز ساختمانی واقع در انگلستان کشف شد. این اثر تاریخی چوبیِ کمیاب که حکاکی‌های مرموزی روی آن نقش بسته به اندازه‌ای قدیمی است که قدمت آن با «شیگیر ایدل» (Shigir Idol)، قدیمی‌ترین قطعه چوب حکاکی‌شده در جهان مقایسه شده است.

این قطعه چوب بلوط حدود ۲۰۰۰ سال قبل از ساخت سازه «استون‌هنج» و بیش از ۴۰۰۰ سال قبل از این‌که رومی‌ها وارد جزایر بریتانیا شوند، حکاکی شده است و بر این اساس به عنوان قدیمی‌ترین قطعه چوبی حکاکی‌شده در بریتانیا در نظر گرفته می‌شود.

این قطعه چوب که طول آن به حدود یک متر می‌رسد در زیر زمین و در لایه‌ای ضخیم از ذغال‌سنگ نارس یافت شد که به طرز قابل توجهی چوب را سالم نگه داشته است.

از زمانی که این قطعه چوب حکاکی‌شده کشف شده است، ‌ گروه‌های مختلفی از محققان بررسی این اثر تاریخی را آغاز کرده‌اند.

تاریخ‌گذاری رادیو کربن و بررسی حلقه‌های درخت، ۹۵ درصد تأیید می‌کند که این قطعه چوب در فاصله ۴۶۴۰ سال پیش از میلاد تا ۴۶۰۵ سال پیش از میلاد و زمانی که ساکنان انگلستان به صورت جوامع شکارچی ـ گردآورنده زندگی می‌کردند و به استفاده از ابزارهای سنگی روی آورده بودند، حکاکی شده است.

با این‌که معنای حکاکی‌های روی این قطعه چوب مشخص نیست، اما محققان معتقدند این حکاکی‌ها مشابه حکاکی‌های روی «شیگیر»، مجسمه چوبی ۱۲ هزار و ۵۰۰ ساله‌ای است که در کوه‌های روسیه کشف شده است و به عنوان قدیمی‌ترین نمونه چوب حکاکی‌شده در جهان شناخته می‌شود.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین