|
| کد مطلب: ۱۱۵۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد

کشف مجسمه فرمانروای «هواستک» + عکس

گروهی از کارگران جاده‌ساز یک مجسمه تاریخی کمیاب را در مکزیک کشف کردند.

کشف مجسمه فرمانروای «هواستک» + عکس
منبع: ایسنا |

به نقل از انشنت اوریجینز، کارگران جاده‌سازی که در ایالت «ایدالگو» واقع در مکزیک مشغول فعالیت بودند به جسم سختی برخورد کردند که به گفته باستان‌شناسان "یک مجسمه سنگی تاریخی کمیاب" منسوب به تمدن «هواستک» است.

پیش از آن‌که به جزئیات این مجسمه تاریخی بپردازیم، بهتر است به تاریخچه اجمالی مردم تمدن «هواستک» نگاهی داشته باشیم.

62630454

تمدن «هواستک» (Huastec) با کشت ذرت، لوبیا و کدو، بین ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد تا ۱۵۰۰ پس از میلاد در امتداد رودخانه پانوکو و ساحل خلیج مکزیک (مکزیک امروزی) شکوفا شد. مردم این تمدن که بیشتر برای تولید سفال‌ و پارچه‌های پر از نقش و نگار شناخته می‌شوند، یک ساختار اجتماعی پیچیده و مذهب چندخدایی را توسعه دادند.

معروف‌ترین اثر معماری مرتبط با تمدن «هواستک»، «هرم طاقچه‌ها» (Pyramid of the Niches) است که در شهر باستانی ال تاجین واقع در «وراکروس» ساخته شده است. در نمای این هرم فرورفتگی‌های متعددی ایجاد شده است که گمان می‌رود محل قرار دادن مجسمه‌های خدایان تمدن «هواستک» بوده است.  

62630381

«هواستک‌ها» در قرن پانزدهم میلادی مغلوب «آزتک‌ها» شدند و سرزمین آن‌ها در نهایت در فاصله سال‌های ۱۵۱۹ تا ۱۵۳۰ میلادی به دست اسپانیایی‌ها افتاد. با توجه به چنین تاریخچه پرفراز و نشیبی و با در نظر گرفتن این نکته که این تمدن تقریبا در گذر زمان گم شده است، کشف غیرمنتظره مجسمه‌ای که یکی از فرمانروایان «هواستک‌ها» را به تصویر بکشد، خبر مهمی برای مکزیک می‌تواند باشد.

به گفته باستان‌شناسان این مجسمه یکی از فرمانروایان «هواستک» را درحالی به تصویر کشیده است که تاج گلی تشریفاتی را بر سر گذاشته است.

62630380

این مجسمه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم وزن دارد و ارتفاع آن به ۱.۵۴ متر می‌رسد. به گفته باستان‌شناسان این مجسمه شبیه دیگر مجسمه‌های حکمرانانی است که پیش‌تر در شهر «ال تاجین» ‌ کشف شده است. محققان معتقدند قدمت این مجسمه به فاصله ۱۱۰۰ میلادی تا ۱۲۰۰ میلادی بازمی‌گردد.

به گفته باستان‌شناسان به نظر می‌رسد این مجسمه از یک مکان عمومی حذف و برای سالم باقی ماندن دفن شده است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین