|
| کد مطلب: ۱۰۷۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد

نکات تغذیه‌ ای، مخصوص افراد مبتلا به آلزایمر

تغذیه‌ی مناسب و تقویت بدن یکی از نکات مهم برای افرادی است که درگیر آلزایمر هستند.

نکات تغذیه‌ ای، مخصوص افراد مبتلا به آلزایمر

تغذیه‌ی نامناسب می‌تواند علائم رفتاری را تشدید کرده و کاهش وزن شدید در پی داشته باشد. افراد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل نیازی به رژیم غذایی خاصی ندارند. آن‌ها می‌توانند مثل هر فرد دیگری از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی پیروی کرده و سلامت عمومی بدنشان را تامین کنند. نکات تغذیه‌ی زیر می‌تواند به تقویت سلامت فرد مبتلا به آلزایمر و فردی که مسئولیت مراقبت از او را دارد کمک کند.

  • یک رژیم غذایی متعادل با انواع مواد غذایی تنظیم کنید؛ سبزیجات، میوه‌‌ها، غلات کامل، محصولات لبنی کم‌چرب و غذاهای پروتئینی بدون چربی را حتما در این برنامه‌ی غذایی بگنجانید.
  • مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع شده و با کلسترول بالا را محدود کنید؛ مصرف مقداری چربی برای سلامتی بدن مفید است اما همه‌ی چربی‌ها مفید نیستند. از کره و گوشت‌های چرب استفاده نکنید.
  • مصرف قند‌های تصفیه شده را کاهش دهید؛ قندهای تصفیه شده، که معمولا در غذاهای فرآوری شده استفاده می‌شوند، کالری اضافه دارند اما فاقد ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند. شما می‌توانید قندهای طبیعی و سالم مثل میوه‌های تازه یا خشک جایگزین مواد قندی صنعتی کنید. البته اگر آلزایمر پیشرفته است و کاهش اشتهای فرد مبتلا مشکل‌ساز شده است، اضافه کردن شکر به مواد غذایی و تشویق فرد به مصرف آن‌ها کاملا آزاد است.
  • مصرف غذاهای حاوی سدیم بالا و همچنین مصرف نمک را محدود کنید؛ اغلب مردم بیش از حد نیاز سدیم مصرف می‌کنند و همین موضوع باعث افزایش فشار خون می‌شود. شما می‌توانید گیاهان دارویی و سبزی‌های معطر را جایگزین نمک کنید.
  • کاهش اشتها و کاهش وزن را جدی بگیرید؛ ممکن است با پیشرفت بیماری، اشتهای فرد کم شده و در نتیجه کاهش وزن داشته باشد. این موضوع واقعا نگران کننده است و باید به آن رسیدگی کرد. در چنین مواردی حتما از پزشک متخصص درخواست کنید که مکمل‌های غذایی مناسب برای مصرف بین وعده‌های غذایی را برای شما تجویز کند.
  • هیدراته ماندن مهم است؛ بدن فرد مبتلا به آلزایمر باید مثل هر فرد دیگری هیدراته بماند. برای تشویق به مصرف مایعات می‌توانید در طول روز علاوه بر نوشیدن آب تازه مصرف سوپ، میوه، اسموتی و میلک شیک را هم به فرد درگیر آلزایمر پیشنهاد بدهید.

ارسال نظر

پربازدیدترین