|
| کد مطلب: ۱۱۶۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد

نرخ رهن و اجاره‌بهای مسکن در اراک ملاک و معیار مشخصی ندارد / افزایش 200 تا 250 درصدی رهن و اجاره بهای مسکن در شهر اراک

معضل بازار مسکن و اجاره‌نشینی برای مستأجران در شهر اراک تبدیل به بحرانی شده که از هیچ منطق و قانونی پیروی نمی‌کند. افزایش نرخ تورم و نبود ثبات قیمت در بازار رهن و اجاره‌بها مسکن سبب شده است تا اجاره‌نشین‌ها همواره با مشکلات و معضلات بسیاری روبرو باشند.

 نرخ رهن و اجاره‌بهای مسکن در اراک ملاک و معیار مشخصی ندارد / افزایش 200 تا 250 درصدی رهن و اجاره بهای مسکن در شهر اراک
منبع: ایلنا |

 مستأجران هنگام سررسید سالیانه خانه‌ای که اجاره کرده‌اند، مدام در حال حساب و کتاب بوده و به دنبال فرمولی هستند تا کف حقوق و دستمزد خود را به سقفی برسانند که خانه‌ای مناسب، رهن و اجاره کنند. اما مشکل اینجاست که تعیین نرخ رهن و اجاره‌بهای مسکن از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کند و همواره سیر صعودی سرسام‌آوری دارد. افزایش نرخ رهن و اجاره‌بهای مسکن در بازه زمانی سال‌های اخیر، در شهری مانند اراک سبب شده تا خانوارهای زیادی نتوانند در خانه‌ای با متراژ مناسب و محله‌ای که مورد نظر آنها است زندگی کنند.

یکی از شهروندان اراکی در رابطه با وضعیت رهن و اجاره‌بهای مسکن در شهر اراک، گفت: هیچ امتیازی از کلانشهر بودن نصیب شهر اراک نشده است و شاخصی که بتوان این شهر را شبیه کلانشهر دانست به ندرت در آن دیده می‌شود. تنها شاخصی که در اراک بسیار خود را برجسته نشان می‌دهد و به وضوح دیده می‌شود و حتی از سایر کلانشهرها هم جلوتر زده قیمت مسکن و رهن و اجاره بهای آن است.

سامان عبداللهی  افزود: اراک تنها در قیمت مسکن با کلانشهرها برابری می‌کند و گاهی از آنها هم جلوتر می‌زند. اما در بحث وام ودیعه مسکن حجم مبلغ مشخص شده برای کلانشهرها به شهر اراک تعلق نمی‌گیرد. این شرایط باعث می‌‌شود اجاره‌نشینان شهر اراک در سخت‌ترین شرایط و با بالاترین قیمت‌های موجود رهن و اجاره‌بهای مسکن را بپردازند. این در حالی است که دیگر امید خود برای خانه‌دار شدن را برای همیشه از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه قیمت مسکن در اراک در برخی مناطق با قیمت مسکن در نقاط بالاشهر تهران برابری می‌کند. این در حالی است که مردم اراک به لحاظ امکانات و فضای شهری هیچ‌گاه از امکانات شهرهایی مانند تهران و یا حتی اصفهان، تبریز یا شیراز برخوردار نبوده‌اند. این موضوع جای پرسش دارد که چرا در چنین شرایطی باید قیمت رهن و اجاره‌بهای مسکن در شهر اراک نسبت به شهرهای بزرگی که دارای بهترین امکانات هستند نیز گران‌تر باشد.

تأمین مبلغ رهن و اجاره‌بهای مسکن بسیار سخت است

یکی دیگر از شهروندان اراکی که سالهاست اجاره‌نشین است، گفت: اراک شهری کارگری است و اغلب مردم آن درآمد چندان ندارند. قشر کارگر با حقوقی که دریافت می‌کنند تنها 10 تا 15 روز از یک ماه را می‌توانند تأمین معاش کنند، مضاف بر اینکه مجبور هستند رهن و اجاره‌بهای مسکن خود را نیز تأمین کنند. پرسش اینجاست که با این وضعیت چگونه می‌توان رهن و اجاره‌بهای مسکن را پرداخت کرد.

مهدی کرمی افزود: تأمین مبلغ رهن و اجاره‌بهای مسکن برای یک کارگر و کارمند بسیار سخت است. رهن و اجاره‌بهای مسکن هر ساله افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و این در حالی است که حقوق و دستمزدها چندان تغییری ندارد. نرخ اجاره‌بها در حدی است که اکثر کارمندان و کارگران توان پرداخت آن را ندارند. از سوی دیگر بیکاری و درآمد کم 2 مشکل بزرگ اقشار کم درآمد جامعه در شهر اراک است که ناتوانی آنها در پرداخت اجاره بالای مسکن را موجب می‌شود.

وی ادامه داد: در این میان صاحب‌خانه‌های منصفی در سطح شهر داریم که انصاف را رعایت کرده و در نوشتن قراردادها با مستأجر کنار می‌آیند، اما در مقابل صاحب‌خانه‌هایی نیز هستند که بر روی افزایش قیمت‌های رهن و اجاره‌بهای مسکن موج‌سواری کرده و بیشترین منفعت را برای خود می‌خواهند. هیچ اراده‌ای برای کاهش تورم موجود در حوزه بازار رهن و اجاره مسکن در شهر اراک وجود ندارد. هیچ شخص و یا مقام مسئولی پاسخگو نیست تا بتوانند این روند را مدیریت و یا کنترل کنند.

غیرواقعی بودن قیمت‌های رهن و اجاره‌بهای مسکن

شهروند اراکی دیگری نیز با بیان اینکه متأسفانه در شهر اراک قیمت‌های رهن و اجاره‌بهای مسکن غیرواقعی است، گفت: قیمت برخی خانه‌ها در حاشیه شهر با مرکز شهر برابری می‌کند و هیچ مرجعی برای ساماندهی و رسیدگی به این وضعیت نیست. با وضعیت موجود در جامعه، چگونه یک مستأجر می‌تواند برای خود و خانواده‌ای که تحت سرپرستی دارد، خانه مناسبی را رهن و اجاره کند.

احمد محمدی ، افزود: وضعیت به گونه‌ای است که قیمت اجاره‌بهای مسکن با قیمت خرید مسکن در سال‌های گذشته برابری می‌کند. بسیاری از افراد جامعه که در سال‌های گذشته با این میزان قیمت توان خرید خانه را نداشتند، در حال حاضر نیز حتی توان اجاره خانه را ندارند، چرا که با تورم موجود و درآمدهای پایین تنها می‌توان مایحتاج زندگی را فراهم کرد.

وی ادامه داد: تعیین نرخ رهن و اجاره‌بهای مسکن در اراک ملاک و معیار مشخصی ندارد و معمولاً بر اساس توافق مالک و مستأجر تعیین می‌شود. برخی مالکین و صاحب‌خانه‌ها نرخ رهن و اجاره‌بهای مسکن خود را با توجه به میزان انصافی که دارند به صورت دلخواه برای مستأجران تعیین می‌کنند. با شرایط موجود مستأجران حق انتخاب ندارند و باید با همان میزانی که صاحب‌خانه‌ها می‌گویند، بسوزند و بسازند. 

نائب‌رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان اراک نیز با بیان اینکه رشد قیمت‌ها در حوزه رهن و اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در شهر اراک بسیار سنگین شده است، گفت: رهن و اجاره‌بهای مسکن در شهر اراک نسبت به سال گذشته بین 2 تا 2.5 برابر و به بیان واضح‌تر حدود 200 تا 250 درصد افزایش پیدا کرده است. این شرایط بسیار سرسام‌آور است و همواره مشکلات فراوانی را برای قشر اجاره‌نشین به همراه دارد.

محسن دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: افزود: در مناطقی مانند کوی رضوی (شهرک گردو) واحدهای 50 متر مربعی با رهن 50 میلیون تومان و اجاره‌بهای 4 میلیون تومان اجاره داده می‌شود. به هر نسبت که متراژ مسکن بالاتر می‌رود، مبلغ رهن و اجاره بهای واحدهای مسکونی در این منطقه بیشتر می‌شود. برای مثال واحدهای با متراژ 100 مترمربع با مبلغ رهن 100 میلیون تومان تا 150 میلیون تومان و اجاره‌بهای 5 میلیون تومان و حتی بالاتر به مستأجران واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: در مناطقی مانند خیابان شهید رجایی (ملک)، خیابان جنت، شهید بهشتی (عباس‌آباد) مشتمل بر سه‌راه ارامنه، شکرایی، عضد و ... واحدهای مسکونی با رهن 100 میلیون تومان تا 200 میلیون تومان و اجاره‌بهای 12 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان به مستأجر واگذار می‌شود. همچنین مناطقی مانند جهان‌پناه تا خیابان شهید شیرودی (خرم) و حوالی مسکن حدود قیمت‌ها برای رهن و اجاره‌بهای واحدهای مسکونی نیز به همین شیوه در نظر گرفته می‌شود.

نائب‌رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان اراک اظهار داشت: مثلث طلایی اراک شامل خیابان شهید قدوسی حد فاصل میدان فرمانداری، خیابان شریعتی، انتهای ملک تا نقطه اتصال به خیابان شهید شیرودی (خرم) نسبت به سایر مناطق شهر اراک مبالغ رهن و اجاره‌بهای سنگین‌تری برای واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده است. در این منطقه واحدهای مسکونی با مبلغ رهن 150 میلیون تومان تا 200 میلیون تومان و اجاره‌بهای 20 میلیون تومان تا 25 میلیون تومان اجاره داده می‌شود.

دهقانی به مبالغ رهن و اجاره‌بهای واحدهای مسکونی سایر مناطق و خیابان‌های واقع در مرکز شهر اراک اشاره داشته و تصریح کرد: مناطقی مانند خیابان امام خمینی، خیابان قائم‌مقام، خیابان آیت‌اله غفاری، خیابان ادبجو و همچنین سایر خیابان‌هایی که به این مناطق منتهی هستند، با مبلغ رهن 50 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان و اجاره‌بهای 4 میلیون تومان تا 5 میلیون تومان به مستأجران واگذار می‌شوند.

وی بیان داشت: البته مناطقی مانند خیابان محسنی و خیابان پاسداران (حصار) به رغم اینکه در مرکز شهر واقع شده‌اند، از مبالغ رهن و اجاره‌بهای ارزان‌تری نسبت به سایر نقاط مرکز شهر برخوردار هستند. چرا که ساکنان این منطقه با مشکلاتی همانند کمبود فضای مناسب برای پارک ماشین، شلوغی منطقه و ... مواجه هستند. واحدهای این مناطق بیشتر از آن که برای سکونت مناسب باشند، برای کاربری‌های کارگاهی مناسب‌تر هستند.

نائب‌رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان اراک تأکید کرد: در شهرک‌های مسکونی مانند کوی مصطفی خمینی نیز که قدری به مرکز شهر نزدیک تر است، قیمت‌ها تقریباً با مرکز شهر برابری می‌کند. اما در سایر شهرک‌های مسکونی مانند کوی الهیه، کوی معلم، شهرک امین و سایر مناطق منتهی به این مناطق، مبلغ رهن 50 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان و اجاره‌بهای 4 میلیون تومان تا 5 میلیون تومان برای واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده است.

دهقانی ابراز داشت: شهرک‌های اطراف شهرک اراک حد فاصل میدان امام حسین و میدان فراهان، مانند شهرک الغدیر، شهرک حمید، شهرک بعثت، شهرک‌های پردیس 1 و 2، شهرک صنایع و سایر مناطق و شهرک‌هایی از این قبیل که در این مناطق قرار دارند، واحدهای مسکونی با مبلغ رهن 50 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان و اجاره‌بهای 3 میلیون تومان تا 4 میلیون تومان اجاره داده می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت رهن و اجاره‌بهای واحدهای مسکونی واقع در حاشیه شهر اراک، اضافه کرد: مناطق حاشیه شهر مانند کوی علی‌ابن‌ابی‌طالب (فوتبال و 30 متری)، کوی سجادیه (باغ خلج)، شهرک ولیعصر (چشمه‌موشک) و سایر مناطقی از این دست، واحدهای مسکونی با مبلغ رهن 50 میلیون تومان و اجاره‌بهای یک میلیون و 500 هزار تومان تا 3 میلیون تومان در اختیار مستأجران قرار می‌گیرد. 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین