|
| کد مطلب: ۱۱۰۷۰۵
لینک کوتاه کپی شد

راه های تشخیص طلای اصل از بدل

حتما برای شما هم پیش آمده که گاهی به اصل بودن یکی دو قطعه طلایی که دارید شک کنید یا در زمان خرید طلا، مطمئن نباشید که طلای اصل به شما می‌فروشند یا بدل. اینجاست که به روشی برای تشخیص طلای اصل از بدل نیاز پیدا می‌کنید

راه های تشخیص طلای اصل از بدل

خوشبختانه ۱۴ روش برای شناسایی طلای اصل وجود دارد و ما هم قرار است در این بخش تمام این روش‌ها را به شما آموزش بدهیم. البته بهترین روش تشخیص اصل بودن طلا همان دستگاه‌هایی است که اغلب طلافروش‌ها دارند. اما اگر می‌خواهید خودتان در خانه این کار را انجام بدهید می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید.

۱. کد روی طلا

روی طلای اصل حتما یکی از کدهای ۵۰۰, ۹۹۹, ۳۷۵, ۹۵۸, ۷۵۰, ۵۸۵, ۹۱۶ و ۵۸۳ حک شده است. اگر طلایی دارید که کد ندارد یا کدی غیر از این‌ها روی آن حک شده مطمئن باشید که بدلی است.

۲. یخ

فلز طلا یک رسانای قوی است و حرارت را با سرعت بیشتری نسبت به حالت معمولی منتقل می‌کند. یک قطعه طلا روی یخ قرار دهید، اگر به سرعت یخ را ذوب کرد یعنی اصل است. اما اگر سرعت آب شدن یخ مثل حالت معمولی بود و گذاشتن طلا روی آن تغییری در سرعت ذوب شدن ایجاد نکرد مطمئن باشید که بدلی است. از این روش برای تشخیص نقره‌ی اصل هم می‌توانید استفاده کنید.

۳. سرکه

طلا را به مدت نیم ساعت در ظرفی که از سرکه‌ی سیب یا انگور پر شده قرار دهید. اگر رنگ طلا تغییر کرد، تیره شد یا به سمت سیاهی رفت یعنی طلا بدلی است. اما اگر بعد از گذشت ۳۰ دقیقه هیچ تغییری در رنگ طلا ایجاد نشد مطمئن باشید اصل است. اسید داخل سرکه فقط می‌تواند آبکاری روی طلاهای بدلی را از بین ببرد و به طلای اصل آسیبی نمی‌رساند.

۴. آب

شاید بتوان گفت این راحت‌ترین راه برای تشخیص طلای اصل از بدل است و هیچ آسیبی هم به قطعه یا اکسسوری وارد نمی‌کند. طلا را در ظرف آب قرار دهید، اگر روی آب بماند یعنی بدلی است اما اگر پایین رفت و در آب غوطه‌ور شد طلای اصل است.

۵. رنگ طلا

طلای اصل هیچ وقت تغییر رنگ نمی‌دهد. اگر طلایی دارید که به مرور زمان تغییر رنگ داده و تیره شده است طلای بدلی است.

۶. سطح سرامیکی

اغلب طلاهای بدلی از جنس برنج ساخته شده‌اند و این فلز بافتی مستحکم‌تر از طلا دارد. طلایی که قرار است بررسی کنید را روی سطح سرامیکی بکشید، اگر از خود ردی به جا گذاشت یعنی طلا اصل است. چون بافت نرم طلا به راحتی روی سطح سرامیکی سائیده شده و اثری از خود به جا می‌گذارد. اما اگر اتفاقی نیفتاد بدانید که فلز برنج آبکاری شده در دست دارید.

۷. آهنربا

طلا به آهنربا نمی‌چسبد. پس اگر سکه یا اکسسوری شما به آهنربا می‌چسبد بدلی است. به همین راحتی می‌توانید با یک آهنربای کوچک در زمان خرید طلا از اصل بودن آن مطمئن شوید.

ارسال نظر

پربازدیدترین