|
| کد مطلب: ۱۱۰۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد

چه راه هایی برای تشخیص عیار طلا وجود دارد

آشنایی با عیار طلا و روش تشخیص و محاسبه‌ی آن می‌تواند به شما در انتخاب طلای ارزشمندتر برای سرمایه‌گذاری کمک کند. پس بهتر است راهنمای خرید طلا را با روش‌های تشخیص عیار طلا شروع کنیم.

چه راه هایی برای تشخیص عیار طلا وجود دارد

اگر کل یک قطعه طلا را به ۱۰۰ قسمت تقسیم کنیم، ۲۴ قسمت آن برای تشخیص عیار استفاده می‌شود. عیار طلا یعنی میزان طلای خالص به کار رفته در ۲۴ قسمت از ۱۰۰ قسمت هر قطعه طلا و بر اساس همین توضیح، طلای ۲۴ عیار یعنی طلایی که ۲۴٪ طلای خالص در ترکیب خود دارد. اما چرا باید طلا را با دیگر فلزات ترکیب کرد و هیچ قطعه‌ای از طلای خالص ساخته نمی‌شود؟

طلای خالص فلزی بسیار نرم است و امکان ساخت اشیا و زیورآلات با آن وجود ندارد. به همین دلیل با مس، نقره، نیکل، پلاتین، پالادیوم و کبالت ترکیب می‌شود تا آلیاژی مستحکم به دست بیاید. بعد از تهیه‌ی این آلیاژ است که طلاسازان می‌توانند زیورآلات، سکه و شمش بسازند.

روش‌های تشخیص عیار طلا

راه‌های مختلفی برای تشخیص و به اصطلاح محک عیار طلا وجود دارد. در روش سنتی برای این کار از سنگ محک و تیزاب سلطانی استفاده می‌شود. البته این روزها دیگر از سنگ محک برای سنجش عیار طلا استفاده نمی‌شود و فقط با آن برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن طلا استفاده می‌کنند.

در روش مدرن، دستگاه اسپکتروفتومتر و روش کوپلاسیون جای روش‌های قدیمی را گرفته است. میزان دقت روش مدرن بسیار بالا است و شما می‌توانید از نتیجه‌ی به دست آمده کاملا مطمئن باشید. دستگاه اسپکتروفتومتر، یا طیف‌سنج نوری، با تابش الکترومغناطیسی در ناحیه مرئی و ماورابنفش بر اساس شدت جذبی که در طلا اتفاق می‌افتد شدت نور را به صورت تابعی از طول موج اندازه‌گیری کرده، به صورت دقیق عیار طلا را اعلام می‌کند.

ارسال نظر

پربازدیدترین