|
| کد مطلب: ۹۹۸۱۰
لینک کوتاه کپی شد

تشنجات بازار ارز را بی برنامگی و ندانم کاری دولت رئیسی پدید آورد

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی در خصوص تحلیل وضعیت بازار ارز با ارزیابی اقدامات دولت و پیشنهادات اصلاحی، اعلام کرد که بخش قابل توجهی از اقدامات دولت در ماه‌های گذشته در کاهش بی‌ثباتی ارز، نه تنها به کنترل نرخ ارز منجر نشد بلکه خود به عامل تشدید بی‌ثباتی بدل شد.

تشنجات بازار ارز را بی برنامگی و ندانم کاری دولت رئیسی پدید آورد

 این گزارش با تبیین چرایی نوسانات شدید نرخ ارز، به بررسی سیاست‌های ارزی اتخاذ شده پرداخته و در نهایت راهکارهای کوتاه مدت برای کنترل بازار را ارائه می‌کند.

آنطور که گزارش عنوان می‌کند، بخش قابل ‌توجهی از اقدامات دولت در ماه‌های گذشته معطوف به کاهش بی‌ثباتی ارز بوده اما این اقدامات برای کاهش نوسانات نرخ ارز نه‌تنها به کنترل نرخ ارز منجر نشد بلکه به شرحی که در گزارش مورد اشاره قرار گرفته است، خود به عامل تشدید بی‌ثباتی بدل شد در شرایطی که می‌توانست افزایش‌های غیرمنطقی صورت گرفته در بازار ارز کنترل شود.

تجمیع تمام ارزهای صادراتی و بانک مرکزی در مرکز مبادله ارز بدون مداخله قیمتی، ایفای نقش رهبری در بازار غیررسمی ارز به ‌جای انفعال، اعمال کنترل‌های ارزی در حوزه ثبت سفارش واردات کالا و خدمات، ایجاد ابزارهای مالی جدید با هدف پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز و تمرکز اختیارات و مسئولیت ارزی در بانک مرکزی از مهمترین پیشنهادات کارشناسی این گزارش است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین