|
| کد مطلب: ۹۹۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد

سخنگوی دولت: صادرات و فروش نفت زیاد شده؛ پولش را هم نقد می گیریم/ گرانی ارز ادامه آشوبهای پاییز است

سخنگو ی دولت در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

سخنگوی دولت: صادرات و فروش نفت زیاد شده؛ پولش را هم نقد می گیریم/ گرانی ارز ادامه آشوبهای پاییز است
منبع: فارس |

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت فعلی اقتصاد کشور و معیشت مردم اظهار کرد: قطعاً ما هم می‌خواهیم تورم یک رقمی شود و اصولاً هیچ دولتی دوست ندارد که تورم بالا در کشورش وجود داشته باشد و امور جاری دولت از زندگی مردم مجزا نیست. با وجود تورم، هزینه‌های دولت هم پابه‌پای مردم و بخش خصوصی افزایش پیدا می‌کند.

بهادری جهرمی ادامه داد:  دولت سیزدهم اوضاع نابه‌سامانی را تحویل گرفت و تورم ۶۰ درصدی در آغاز کار دولت اکنون به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است؛ قطعاً تورم ۴۰ درصد هم مطلوب نیست و در سفره مردم هم این کاهش تورم ملموس نیست ولی به هر حال اوضاع کشور مانند یک بیمار درحال درمان است که هنوز بهبود پیدا نکرده ولی رو به درمان است.

وی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی ما در دهه نود و دوره فعالیت دولت سابق مطابق آمار بانک مرکزی همان دولت تقریباً صفر بوده و تورم پیش‌نگر برای امسال نیز ۱۰۰ درصد بوده است، یعنی سرانه درآمد عمومی کشور افزایش نداشته و سرانه هزینه سالانه به میزان تورم بالا رفته و در نتیجه سفره مردم کوچک شده و ۱۰ سال این مسیر طی شده است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد افزایش قیمت دلار اظهار کرد: در شروع دولت قبل دلار ۳ هزار تومان بود و در انتهای آن نزدیک ۳۰ هزار تومان شد و در یک مقطع زمانی به ۳۲ هزار تومان هم رسیده بود، یعنی حدوداً ۱۰ برابر شده بود. این دولت حدود یک سال و سه ماه یک ثبات بخشی نسبی در بازار ارز ایجاد کرد ولی از آبان‌ماه، هم‌زمان با ناامیدی دشمن از آشوب های خیابانی، قیمت ارز شروع به افزایش کرد.

سخنگوی دولت هدف از التهابات ارزی را ایجاد ناامنی در اقتصاد و فرار سرمایه گذاری و توقف رشد اقتصادی اعلام کرد و ادامه داد: در ماه‌های اخیر هم فروش نفت افزایش پیدا کرده و هم درآمد آن به داخل کشور می‌آید. در حوزه غیر نفتی و تجارت خارجی هم از فروردین امسال تراز تجاری ما مثبت شد و اکنون صادرات ما بیش از واردات ما است و اگر نفت نفروشیم هم نیاز ارز کشور تأمین می‌شود.

بهادری جهرمی اضافه کرد: تقریباً همیشه عرضه ارز ما در سامانه‌ نیما، سامانه متشکل ارزی و سامانه‌های دیگری که در این دولت فعال شد، بیش از تقاضا بوده و با این شرایط طبیعتاً باید قیمت ارز پایین بیاید ولی به دلیل فضاسازی‌های انتظاری، رسانه‌ای و روانی، قیمت در بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند. نرخ ۲۸.۵۰۰ برای ارز نیمایی است که نیازهای ارزی کشور از آن تأمین می‌شود و هنوز هم همین قیمت است و نرخ بازار قاچاق و غیر رسمی که به سبزه میدان معروف است، درحال افزایش است. قطعاً دولت با جدیت جلوی بازی با نرخ ارز می‌ایستد و هم‌اکنون هم ستاد عملیاتی آن در دولت فعال است.

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین