|
| کد مطلب: ۹۶۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد

پیش بینی هاشمی طبا: قیمت ارز باز هم بالا می رود؛ دولت نمی تواند کاری بکند

مصطفی هاشمی طبا، وزیر اسبق صنایع و نامزد دو دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: ترمز بریدگی قیمت‌ها به شکل امروزی قبلا پیش بینی شده بود.

پیش بینی هاشمی طبا: قیمت ارز باز هم بالا می رود؛ دولت نمی تواند کاری بکند
منبع: انتخاب |

 هاشمی طبا در رابطه با علل عادی سازی قیمت دلار توسط برخی مسئولین، اظهار کرد:

*مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه از  چند سال پیش، پیش بینی این افزایش را می‌کردند. جدولی درست شده بود که با برجام و بی برجام شاهد چه قیمت‌هایی خواهیم بود و این روندی طبیعی است.

*امروز خروج سرمایه و قاچاق از کشور وجود دارد بنابراین تمایل به خرید ارز بسیار زیاد شده است و تورم، ارز را به کالا تبدیل کرده است. مردم دوست دارند پولهایشان را به دلار تبدیل کنند تا ارزش پولشان پایین نیاید.

*این وضعیت نتیجه نقدینگی موجود در جامعه و تورم کشور است و به این آسانی قابل رفع و رجوع نیست.  پول و شبه پول در کشورمان زیاد است و خروج سرمایه وجود دارد، امروز بیش از همیشه مردم می‌خواهند مهاجرت کنند و باید پول با خود ببرند و خرید ارز هم قیمت را بالا می‌برد. در آینده نیز پیش بینی می‌شود نرخ ارز صعود کند.

* دولت با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارد، ولی در برابر این حجم تورم اگر بخواهد عملکرد درستی داشته باشد باید جلوی خروج سرمایه را بگیرد و به طور کامل از قاچاق جلوگیری کند، اما اگر با این روش ادامه بدهیم این روند افزایشی ادامه پیدا می‌کند.

* تیم اقتصادی دولت نمی‌تواند کار خاصی انجام بدهد و اختیارات دولت‌ها محدود است، جراحی اقتصادی هم تبعات زیادی دارد باید به همین صورت و با رفع و رجوع روزانه بگذرانند.

ارسال نظر

پربازدیدترین