|
| کد مطلب: ۱۰۳۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد

نویز سفید چیست؟

تقریبا یک‌سوم بزرگسالان و کودکان در جهان از کمبود خواب رنج می‌برند.

نویز سفید چیست؟
منبع: Sleepfoundation |

همان‌طور که می‌دانید کم‌خوابی زمینه‌ساز ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن مثل دیابت، چاقی و افسردگی است. اینجاست که افراد درگیر با کم‌خوابی به دنبال روشی موثر برای داشتن خوابی عمیق و مناسب می‌گردند و معمولا به نویز سفید می‌رسند.

در این مطلب می‌خواهیم ببینیم نویز سفید چیست و چگونه بر فرآیند خواب تاثیر می‌گذارد. همچنین روش مناسب گوش دادن به این صدا بررسی می‌کنیم و توصیه‌هایی برای جای دادن آن در برنامه‌ی روزانه‌تان خواهیم داشت.

نویز سفید‌ صدایی است که شامل تمام فرکانس‌ها در سراسر طیف صدای قابل شنیدن انسان به میزان مساوی است. این نویز چندین باند صدا را در بر می‌گیرد و گاهی آن را با نام نویز ۴ باند هم می‌نامند. اغلب افراد بعد از شنیدن نویز سفید آن را به صدایی که همراه با برفک شبکه‌های تلویزیونی شنیده می‌شود تشبیه می‌کنند.

محققان سال‌های سال درباره‌ی تاثیر نویز سفید بر انسان مطالعه کرده‌اند و شواهدی که به دست آمده نشان داده است در اثر شنیدن نویز سفید گریه‌ی نوزادان کاهش پیدا می‌کند، عملکردهای کاری بهبود پیدا می‌کند و علائم اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه (ADHD) کم می‌شود.

آیا نویز سفید‌ به خوابیدن کمک می‌کند؟

 

آیا نویز سفید‌ به خوابیدن کمک می‌کند؟

گوش دادن به نویز سفید از طریق هدفون کیفیت خواب بیمارانی بدحال در یکی از بیمارستان‌های هند را بهبود بخشیده است.

در مطالعاتی که اخیرا روی تاثیر نویز سفید بر فرآیند خواب انجام شده و تجزیه و تحلیل داده‌های آن‌ها مشخص شده است که این صدا بر کیفیت خواب تاثیر مثبتی دارد. البته این موضوع همچنان نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد چون بعضی از آزمایش شوندگان اعلام کرده‌اند که با شنیدن آن دچار اختلال خواب شده‌اند یا شنوایی‌شان درگیر مشکلاتی شده است.

در اوایل قرن هفدهم ماشین‌هایی برای تولید نویز سفید‌ به بازار عرضه شد. محققان در دهه‌های ۱۹۷۰، ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در بررسی‌هایی که انجام دادند متوجه شدند که این صدا می‌تواند به نوزادان کمک کند تا سریع‌تر و بهتر بخوابند و کیفیت خواب بزرگسالان را هم ارتقا دهند.

شنیده شدن صداهای مختل کننده‌ی خواب، در طول مدت خواب، می‌تواند باعث تغییراتی در ضربان قلب شوند که نشان می‌دهد فرد نیمه بیدار شده است. 

در مطالعه‌ای دیگر، که روی بزرگسالان انجام شد، ۳۸% از افرادی که قبل از خواب به این صدا گوش می‌دادند سریع‌تر به خواب می‌رفتند. در مطالعات مشابه دیگری هم مشخص شد که نویز سفید تاثیری مثبت بر خواب دارد. مثلا افرادی که در منطقه‌ی پر سر و صدای شهری زندگی می‌کنند با گوش دادن به این صدا سریع‌تر به خواب می‌روند و خواب طولانی‌تری دارند.

تحقیقات بیشتر در این زمینه کمک می‌کند تا بتوانید دلیل تاثیر مثبت این صدا بر کیفیت خواب را پیدا کنیم. شاید این فرکانس با همگام‌سازی امواج مغزی به خواب بهتر کمک می‌کند یا شاید با پوشاندن و پر کردن پس زمینه جلوی شنیدن صداهای محیط را می‌گیرد و باعث می‌شود افراد در سنین، جنسیت‌ و در مکان‌های مختلف با شنیدن آن به راحتی به خواب فرو بروند.

ارسال نظر

پربازدیدترین