|
| کد مطلب: ۹۵۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد

هزینه میلیاردی کُشتی برای حضور در مسابقات کم اهمیت بین‌المللی

حضور تیم ملی کشتی ایران در هر مسابقه‌ بین‌المللی، اعتبار و اهمیت آنرا بالا می‌برد و در جهان کشتی عملاً سه تیم، ایران، روسیه و آمریکا مدعی اول هستند و بقیه کشورها با تک ستاره‌های خود گاهی عرض اندام می‌کنند.

هزینه میلیاردی کُشتی برای حضور در مسابقات کم اهمیت بین‌المللی
منبع: اطلاعات |

لازمه بزرگی کردن در کشتی جهان این است که همواره از اعتبار و شأن این رشته ورزشی صیانت شود و این امر مهم در درجه اول بر عهده فدراسیون کشتی است.

به همین دلیل معمولاً بودجه کشتی از سایر رشته‌های ورزشی بیشتر است تا با برنامه ریزی درست برای رشد و پشتیبانی از استعدادهای برتر در داخل کشور و حضور قدرتمند تیم ملی در مسابقات بین‌المللی هزینه شود.

اتفاقی که مدتی است به طور غیر معمول در کشتی افتاده این است که حضور تیم‌های ملی رده‌های سنی مختلف در مسابقات بین‌المللی علیرغم بالا رفتن قیمت ارز و هزینه‌های اعزام تیم‌های ورزشی، به نحو چشمگیری افزایش یافته و تقریباً یک پای ثابت همه مسابقات بین‌المللی تیم ملی کشتی ایران است.

منظور از مسابقات بین‌المللی، مسابقات معتبر جهانی یا المپیک نیست زیرا حضور موفق در این مسابقات به افتخارات و اعتبار کشتی ایران می‌افزاید بلکه منظور مسابقاتی است که اعتبار و جایگاه خاصی ندارند.

با توجه به جایگاه برتر کشتی ایران در جهان، حضور در بعضی مسابقات کم اهمیت و پیگیری چرخه صدور ویزا برای ورزشکاران تیم ملی در شأن کشتی ما نیست و معلوم نیست هدف فدراسیون کشتی از حضور در اکثر مسابقات بین‌المللی چیست؟

قصد بررسی همه مسابقات را نداریم ولی به عنوان نمونه به مسابقات جام جهانی کشتی اشاره می‌کنیم که برای حضور در این مسابقات فدراسیون کشتی متحمل هزینه بسیار زیادی شد.

در مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی که جمهوری آذربایجان میزبان آن بود تیم‌های حاضر در مسابقات ایران، صربستان، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان و منتخب جهان بودند و خبری از کشورهای مطرح دیگر نبود. در مسابقات جام جهانی کشتی آزاد آمریکا هم تیم‌های شرکت کننده، آمریکا، ایران، ژاپن، گرجستان، مغولستان و منتخب جهان بودند که باز هم غیبت تیم‌های مطرح جهان مشهود بود.

جالب اینکه فقط تیم ایران در هر دو مسابقه حضور داشت و بقیه کشورهای صاحب کشتی یا اصلا نبودند یا فقط در یکی از آنها شرکت کردند که نشان دهنده کم اهمیت بودن مسابقات بود ولی حتی حواشی صدور ویزا توسط سفارت آمریکا هم نتوانست تصمیم فدراسیون کشتی برای شرکت در این رقابت‌ها را عوض کند!

مدیران فدراسیون اعلام کردند که دلیل اصرار برای حضور در مسابقات جام جهانی کشتی آزاد آمریکا این است که غیبت غیرموجه در جام‌جهانی برای هر تیمی تبعاتی خواهد داشت و محدودیت‌هایی برای حضور آن تیم در مسابقات قاره‌ای و به تبع آن در جهانی ایجاد خواهد شد که سال آینده مسابقات جهانی، گزینشی المپیک بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سئوال این است که چرا تبعاتی که به آن اشاره کردند گریبان سایر کشورهای صاحب نام کشتی مانند کوبا، ارمنستان، گرجستان و … را که اصلا در این مسابقات حضور نداشتند نمی‌‌گیرد؟

چرا آذربایجان به عنوان میزبان جام جهانی کشتی فرنگی در جام جهانی کشتی آزاد حضور ندارد و همینطور آمریکا به عنوان میزبان جام جهانی کشتی آزاد در مسابقات کشتی فرنگی حضور ندارد؟

اینکه رئیس فدراسیون کشتی به جد پیگیر دریافت بودجه فدراسیون از منابع مختلف است و حتی به خاطر رسیدن به هدفش با معاون وزیر ورزش مشاجره می‌کند، برای کشتی ارزشمند است ولی اینکه بودجه فدراسیون برای حضور در مسابقاتی هزینه می‌شود که سایر کشورهای مطرح در کشتی رقبتی برای شرکت در آنها ندارند، غیر منطقی به نظر می‌رسد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین