|
| کد مطلب: ۱۰۳۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد

۶ کتاب برتر اورهان پاموک؛ نوبلیستی که درباره نزاع سنت و مدرنیته در خاورمیانه می‌ نویسد

هنگام خواندن رمان‌ها و داستان‌ها دوست داریم تا بتوانیم با فضای فکری نویسنده و تجربیات آن ارتباط برقرار کنیم. اما واقعیت این است که به واسطه ترجمه و تفاوت‌های فرهنگی گسترده‌ای که میان ملل مختلف وجود دارد درک فضای نویسنده و داستان کار چندان راحتی نیست و نویسنده برای تحقق چنین چیزی باید توانایی بسیار بالایی داشته باشد.

۶ کتاب برتر اورهان پاموک؛ نوبلیستی که درباره نزاع سنت و مدرنیته در خاورمیانه می‌ نویسد

معمولا ما به سمت خواندن کتاب‌هایی جذب می‌شویم که با فرهنگ‌مان قرابت و هماهنگی بیشتری داشته باشد. کتاب‌های اورهان پاموک بر دل بسیاری از ایرانیان می‌نشینند. این آثار انعکاس‌دهنده فضای خاورمیانه هستند و تجربیات واحدی را برای ما تداعی می‌کنند. پاموک یکی از برجسته‌‌ترین نویسندگان کشور ترکیه است. او چند باری به ایران آمده و از آثار عطار و خیام برای خلق داستان‌هایش الهام گرفته است. در این یادداشت با برخی از آثار برجسته این نویسنده آشنا می‌شویم. 

کتاب‌های اورهان پاموک برای مطالعه چه کسانی مناسب هستند؟

اورهان پاموک ساده، روان و لطیف می‌نویسد و توانایی این را دارد که در خیلی فوری، فضای داستان را برای خواننده‌اش تغییر دهد. این ویژگی در بین تعدادی از نویسندگان آمریکای لاتین مانند گابریل گارسیا مارکز نیز وجود دارد. پس علاقه‌مندان کتاب‌های مارکز به احتمال زیاد از خواندن آثار پاموک لذت خواهند برد.

در داستان‌های این نویسنده عناصر و مولفه‌های هویتی خاورمیانه در جریان هستند و بیشتر داستان‌ها در شهر استانبول رقم می‌خورند. اما استانبول شهری با هویت دوگانه است؛ جایی‌که اروپا و آسیا به هم می‌رسند. با این‌حال دوست‌داران داستان‌های خاورمیانه و علاقه‌مندان به داستان‌های «طاهر بن جلون» و «غاده‌السمان» نیز می‌توانند با کتاب‌های این نویسنده ارتباط برقرار کنند.

۱. کتاب «آقای جودت و پسران»

۲. کتاب «خانه خاموش»

۳. کتاب «قلعه سفید»

۴. کتاب «نام من سرخ»

۵. کتاب «مو قرمز»

۶. کتاب «پدرم»

ارسال نظر

پربازدیدترین