|
| کد مطلب: ۹۷۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد

4مانع اجرای قرارداد25ساله توسط چینی ها

رضا نصری تحلیل‌گر مسائل بین الملل با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به پکن گفت:قرارداد ۲۵ ساله یک قرارداد ملی است و پتانسیل‌های فراوانی دارد.

4مانع اجرای قرارداد25ساله توسط چینی ها
منبع: ایلنا | نویسنده: رضا نصری |

رضا نصری گفت:

* اتفاقاً این قرارداد از جمله دستاورد‌هایی است که نشان می‌دهد همدلی و اتحاد در حوزه سیاست خارجی تا چه اندازه می‌تواند برای پیش‌برد منافع کشور در صحنه بین‌المللی مفید باشد.

*فراموش نکنیم این قرارداد در دولتی منعقد شد که منتقدان با بی‌انصافی آن را متهم به «غرب‌گرایی» می‌کردند. منتها، هرچند این قرارداد از دستاورد‌های جدی ایران در دهه گذشته است، اما مهم است ملزومات اجرای آن نیز فراهم شود.

* چند عامل فعلاً مانع اجرای تمام و کمال این قراداد شده است: اول، تحریم‌های یکجانبه آمریکا که بسیاری از شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی چینی را از کار با ایران می‌ترساند.

دوم، احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای که بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت را محتمل می‌سازد و موجب احتیاط بازیگران چینی در مواجهه با ایران شده است؛ سوم، احتمال دامنه‌دار شدن و تعمیم جنگ اوکراین به ایران که برای سرمایه‌گذاران چینی چشم‌انداز و سیگنال خوبی به نمایش نمی‌گذارد؛ و چهارم، افزایش روزافزون و فزاینده تنش میان تهران و واشنگتن که با پیروزی احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات آینده آمریکا تشدید خواهد شد و مستعد است وضعیت را مجدداً برای سرمایه‌گذاری و کار با ایران پرمخاطره سازد.

*به همین خاطر  لازم است به رابطه با چین و اجرای قرارداد ۲۵ ساله با رویکردی کُل‌نگرتر و هولیستیک‌تر نگاه کرد، چرا که با وجود این عوامل خارجی تحقق یک رابطه متوازن و سودمند با چین همچنان دشوار خواهد بود.

ارسال نظر

پربازدیدترین