|
| کد مطلب: ۴۰۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد

اسفند متفاوت در بازار مسکن

اسفند متفاوت در بازار مسکن

به گزارش آیندنیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌های میدانی از واسطه‌ها و فعالان ملکی حاکی از آن است که در حال حاضر دو گروه فروشنده در بازار هستند. گروه نخست سازندگانی هستند که فقط در صورت نیاز فوری به منابع مالی حاضر به معامله می‌شوند و گروه دوم فروشندگانی که با پیش‌بینی احتمال کاهش قیمت‌ها در ماه‌های آتی، همچنان در بازار باقی مانده‌اند و به‌دنبال «صید خریدار» هستند.

بازار مسکن در سال جاری دو نیمه متفاوت داشت. در نیمه نخست امسال، این بازار به‌دنبال تاثیرگذاری عوامل بیرونی و نوسانات سایر بازار‌ها برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر کند شدن شتاب رشد قیمت‌ها، تورم ماهانه قابل توجهی را ثبت کرد. آمار رسمی منتشر شده از تحولات بازار مسکن در پنج ماه نخست سال‌جاری حاکی از آن است تورم ماهانه قیمت ملک در پایتخت در این ماه‌ها دورقمی بوده است.

در این بازه زمانی به غیر از ماه‌های فروردین و شهریور، نرخ رشد قیمت مسکن در اکثر ماه‌ها دورقمی بود تا بازار مسکن در سال ۹۹ نیز به جهش قیمتی خود ادامه دهد. اما نیمه دوم سال، بازار مسکن با توقف جهش قیمتی و حتی ریزش قیمت‌ها در برخی مناطق شمالی و جنوبی شهر مواجه شد.

از نیمه فصل پاییز همزمان با کاهش ریسک غیراقتصادی، روند رشد قیمت مسکن ابتدا متوقف شد و سپس کاهش پیدا کرد. با این حال این روند چندان تداوم نداشت و میانگین قیمت مسکن از ابتدای فصل زمستان مجددا در مسیر رشد قرار گرفت. اکنون نیز در آخرین بررسی‌های بانک مرکزی از روند تحولات بازار مسکن مشخص شده که میانگین قیمت واحد‌های مسکونی در شهر تهران از کانال ۲۸ میلیون تومان در هر متر مربع عبور کرده است. به‌طوری‌که مطابق با گزارش رسمی بانک مرکزی، متوسط قیمت آپارتمان در بهمن نسبت به ابتدای فصل زمستان معادل ۷/ ۳ درصد رشد کرد.

به تعبیری می‌توان به استناد آمار اعلام کرد، در نیمه نخست سال، بازار مسکن در هر ماه با شوک قیمتی جدید مواجه می‌شد در صورتی‌که نیمه دوم را متفاوت آغاز کرد، در آبان‌ماه ورق معاملات ملک در بازار مسکن تهران برگشت و تورم دورقمی نیمه نخست سال، در این ماه به کمتر از ۲ درصد رسید تا ورود به دوره پساجهش قیمتی مسکن آغاز شود.

هرچند مرور جزئی‌تر گزارش بانک مرکزی درباره روند تحولات قیمتی در مناطق ۲۲گانه شهر تهران نشان می‌دهد: تمامی مناطق شهر تهران یک روند ثابت در جهت رشد یا افزایش قیمت را تجربه نکرده‌اند.

به‌طوری‌که برخلاف برخی مناطق مسکونی شهر تهران که میانگین قیمت مسکن نسبت به ابتدای فصل زمستان در آن‌ها رشد داشته، در هشت منطقه نیز کاهش قیمت مسکن رخ داده است.

این گزارش حاکی از آن است که بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به منطقه ۱۲ تهران است که ۳۷/ ۷ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین