|
| کد مطلب: ۱۱۸۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد

موافقت آمریکا با ارسال بمب جنجالی به اوکراین

رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال بمب‌های خوشه ای به اوکراین برای استفاده علیه نیروهای روسیه موافقت کرد.

موافقت آمریکا با ارسال بمب جنجالی به اوکراین
منبع: فارس |

در حالی که بیش از 100 کشور استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را ممنوع اعلام کرده‌اند جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال این مهمات جنجالی به اوکراین برای استفاده علیه نیروهای روسیه موافقت کرد.

این مهمات در هوا منفجر شده و تعداد زیادی بمب‌های کوچک‌تر را در منطقه وسیعی پخش می‌کنند. کارشناسان می‌گویند استفاده از آنها به کشتار کور غیرنظامیان منجر می‌شود؛ ضمن آنکه برخی از بمب‌های کوچک‌تر منفجر نمی‌شوند و می‌توانند تا مدت‌ها بعدتر جان غیرنظامیان را به خطر بیندازند.

«کالین کال»، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا گفت که «صدها هزار» بمب خوشه‌ای در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت. او از ذکر دقیق تعداد این بمب‌ها که قرار است برای اوکراین ارسال شوند خودداری کرد.

ارسال بمب‌های خوشه‌ای از سوی ایالات متحده در حالی صورت گرفته که بیش از 100 کشور استفاده از آنها را ممنوع اعلام کرده‌اند. گروهی از کارشناسان استفاده از این مهمات را مصداق ارتکاب جرائم جنگی می‌دانند.

«معاهده بمب‌های خوشه‌ای»، یک معاهده بین‌المللی است که هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. این معاهده روز 30 مه 2008 در دوبلین به تصویب رسید و از اوت 2010 اجرایی شده است. آمریکا، روسیه و اوکراین جزو کشورهایی هستند که این معاهده را امضا نکرده‌اند.

این بمب‌ها به ویژه کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد چرا که شکل آنها مشابه اسباب‌بازی‌های کوچکی است که روی زمین افتاده‌اند و ممکن است از سر کنجکاوی برداشته شوند.

«مارتا هورتادو»، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت: «استفاده از این بمب‌ها باید فورا متوقف شود و نباید از آنها در هیچ مکانی استفاده شود.»

صلیب سرخ بین‌المللی هم گفت بمب‌های خوشه‌ای می‌توانند باعث ایجاد تلفات قابل‌توجهی در میان غیرنظامیان شوند و این چیزی است که [با استفاده نکردن از این بمب‌ها] می‌توان از آن جلوگیری کرد.

دیده‌بان حقوق بشر هم در بیانیه ای روز جمعه با بیان اینکه اوکراین و روسیه هر دو با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای باعث کشته شدن غیرنظامیان شده خواستار توقف استفاده از این سلاح‌ها شده است.

پایگاه اسکای‌نیوز هم در گزارشی نوشته آمریکا با موافقت با ارسال این بمب‌ها به اوکراین، جایگاه اخلاقی‌اش در جنگ اوکراین را از دست می‌دهد.

منابع خبری گفته‌اند یکی از دلایلی که آمریکا تصمیم گرفته با ارسال این بمب‌ها به اوکراین موافقت کند این است که شرایط در میدان جنگ به هیچ عنوان به نفع اوکراین نیست. ارسال این بمب‌ها، خود، نشانه روشنی است مبنی بر اینکه جنگ برای طرف اوکراینی خوب پیش نمی‌رود.

حمله بهاری اوکراین در فصل بهار اتفاق نیفتاد و نشانه‌ها حاکی از آن است که ضد حمله اوکراین در حال حاضر هم موفقیتی نداشته است.

مهمات اوکراین رو به اتمام است و به نظر می‌رسد انبار ذخایر تسلیحاتی در آمریکا هم با کمبودهای جدی مواجه است.

مقام‌های آمریکایی برای توجیه تصمیم خود برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین به توجیه‌هایی مشابه با توجیه‌های زمان استفاده از بمب اتمی علیه هیروشیما و ناکازاکی متوسل شده‌اند.

آنها گفته‌اند درست است که ارسال بمب‌های خوشه‌ای خطر تلفات غیرنظامیان را بالا می‌برد اما در صورتی که به روسیه اجازه داده شود سرزمین‌های اوکراین را اشغال کند جان غیرنظامیان بیشتری در خطر است.

سازمانی به نام «ائتلاف بمب‌های خوشه‌ای» که در تلاش است استفاده از این بمب‌ها را در درگیری‌ها متوقف کند گفته از جنگ جهانی دوم به این سو در بیش از 36 درگیری از بمب‌های خوشه‌ای استفاده شده است. طبق اطلاعات این ائتلاف، ایالات متحده بین سال‌های 2003 تا 2006 از این بمب‌ها در عراق استفاده کرده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین