|
| کد مطلب: ۱۱۶۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد

اوکراین مدعی دفع حمله موشکی روسیه به کی‌یف شد

نیروهای مسلح اوکراین از دفع حمله موشکی روسیه به کی‌یف در آستانه دیدار سران بعضی کشورهای آفریقایی از این منطقه خبر داد.

اوکراین مدعی دفع حمله موشکی روسیه به کی‌یف شد

نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد: ۶ موشک کینژال، ۶ موشک کالیبر و ۲ پهپاد تجسس روسیه توسط سیستم دفاع موشکی این کشور منهدم شده اند.

«سرگئی پاپکو» فرماندار نظامی کی‌یف از انهدام همه موشک های روسیه توسط دفاع موشکی اوکراین خبر داده است.

«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین با اشاره به این حمله موشکی، روسیه را متهم به جنگ طلبی کرد.

ریاست جمهوری آفریقای جنوبی هم در واکنش به اخبار حمله موشکی به اوکراین اعلام کرد: مذاکرات کشورهای آفریقایی با مقامات اوکراینی در چارچوب برنامه ریزی شده انجام خواهد شد و مقامات ارشد قاره سیاه با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیدار خواهند کرد.

رئیس جمهوری های آفریقای جنوبی، سنگال، زامبیا و کومور و همچنین نمایندگان اوگاندا، مصر و جمهوری کنگو برای دیدار با مقامات اوکراینی در این کشور به سر می برند و امروز صبح از منطقه جنگ زده بوچا در حومه کی‌یف دیدار کردند.

 پیشتر اوکراین مقامات آفریقایی از جمله رئیس جمهوری آفریقای جنوبی را متهم به حمایت نظامی از روسیه کرده بود.

کشورهای آفریقایی باتوجه به وابستگی به واردات غلات از اوکراین و روسیه سعی کرده اند که رابطه متوازنی با کی‌یف و مسکو برقرار کنند و بین دو کشور، برای پایان دادن به جنگ میانجیگری کنند.

اوکراین تاکنون طرح های صلح مطرح شده از سوی کشورهای مستقل از جمله برزیل، چین، هند و آفریقای جنوبی را رد کرده و آنها را به حمایت از روسیه متهم کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق «دونتسک» و «لوگانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، روز پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

روسیه هدف از این عملیات را آزادسازی دونباس و پاک کردن اوکراین از وجود نئونازی ها در سازمان های دولتی این کشور اعلام کرده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین