|
| کد مطلب: ۱۱۴۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد

ساخت جهان سه بعدی توسط هوش مصنوعی

به تازگی یک ابزار جدید می‌تواند با ایحاد تصاویر سه بعدی پیچیده از ویدیو‌های کوتاه‏‏, بسیاری از مشکلات هوش مصنوعی را حل کند.

ساخت جهان سه بعدی  توسط هوش مصنوعی

یک غول نرم افزاری امسال در جدیدترین طرح خود از برنامه‌ای پرده برداری کرده که قادر به ایجاد کپی سه بعدی کامل از اشیا تنها بر اساس فیلم‌های ویدئویی دو بعدی است.

این نرم افزار Neuralangelo نام دارد که این نامگذاری ترکیبی از عصب و میکل آنژ نقاش و مجسمه ساز مشهور محسوب می‌شود. این برنامه می‌تواند کپی‌های مجازی واقعی از ساختمان ها، مجسمه ها، سازه‌های پیچیده و طیف گسترده‌ای از مدل‌های پیچیده سه بعدی دیگر تولید کند.

مینگ یو لیو، مدیر ارشد تحقیقات و یکی از طراحان برنامه Neuralangelo می‌گوید: قابلیت‌های بازسازی سه بعدی که این برنامه ارائه می‌دهد، یک مزیت بزرگ برای سازندگان خواهد داشت و به آن‌ها کمک می‌کند تا دنیای واقعی را در دنیای دیجیتال بازسازی کنند.

این ابزار در نهایت توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا اشیا دقیق شامل طیف وسیعی از مجسمه‌های کوچک تا ساختمان‌های عظیم را به محیط‌های مجازی برای بازی‌های ویدیویی یا ساخت نمونه‌های دیجیتال صنعتی وارد کنند.

”NVIDIA اولین شرکتی نیست که یک مدل هوش مصنوعی مانند این برنامه ایجاد می‌کند، اما مسلماً این مدل پیشرفته‌ترین نسخه ساخته شده تا امروز است. در حالی که نسخه‌های قبلی برای ثبت الگو‌های بافت تکراری یا رنگ‌های دقیق مشکل داشتند، این مشکل برای Neuralangelo بسیار کمتر است.

به گفته کارشناسان، این برنامه با استفاده از ویدئو‌های دوبعدی از یک شی، سازه یا صحنه که همگی از زوایای مختلف فیلم برداری شده اند، مدل فریم‌های خاصی را انتخاب و زوایای کلیدی را برای نمای کامل سازه ترسیم می‌کند.

هنگامی که موقعیت دوربین برای هر فریم تعیین می‌شود، برنامه یک تفسیر سه بعدی تقریبی از صحنه ایجاد می‌کند. سپس این تصاویر بهینه می‌شود و هوش مصنوعی جزئیات را واضح می‌کند و یک شی سه بعدی نهایی تولید می‌شود که می‌تواند در واقعیت مجازی قرار داده شده یا در طیف وسیعی از صنایع استفاده شود.

در حالی که قابلیت‌های این برنامه رونمایی شده است، خود نرم افزار هنوز برای استفاده عموم در دسترس نیست. باید توجه داشت NVIDIA یکی از شرکت‌هایی است که امسال روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری قابل توجهی کرده است. البته شرکت‌های ادوبی، گوگل، OpenAI، مایکروسافت و تعدادی دیگر از شرکت‌های پیشرو در این حوزه نیز میلیارد‌ها دلار در رابطه با کاربرد عملی هوش مصنوعی در صنعت سرمایه گذاری کرده اند.

پیش از این ما شاهد تلاش هوش مصنوعی برای خلق موسیقی، نوشتن شعر و کد‌های پیچیده بوده ایم و حتی هوش مصنوعی توانسته است آثار هنری برنده جوایزی را تولید کند. با این حال، تصاویر سه بعدی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی هوش مصنوعی است.

در حقیقت به دلیل ماهیت پیچیده و غیرقابل پیش بینی یک فرم سه بعدی، تکرار آن به آسانی یک تصویر دو بعدی یا قطعه نوشته نیست. این قابلیتی است که OpenAI با طرح Point-E خود تلاش کرده است آن را درک کند.

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین