|
| کد مطلب: ۱۱۴۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد

آمریکا: برای مقابله با چین و روسیه نیازی به افزایش زرادخانه هسته‌ای نداریم

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، ایالات متحده برای مقابله با روسیه، چین و سایر رقبای خود، نیازی به افزایش زرادخانه‌های هسته‌ای خود ندارد.

آمریکا: برای مقابله با چین و روسیه نیازی به افزایش زرادخانه هسته‌ای نداریم

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در کنفرانس انجمن کنترل تسلیحات بیان کرد: اگر روسیه اقدام مشابهی را انجام دهد، آمریکا به محدودیت‌های تسلیحات هسته‌ای تعیین‌شده در معاهده استارت نو تا پایان انقضای آن در سال ۲۰۲۶ متعهد خواهد ماند.

سالیوان طی اظهاراتش به دنبال این بود تا مسکو و پکن را نسبت به مذاکرات مربوط به کنترل تسلیحات متقاعد کند.

وی افزود: ایالات متحده آمریکا برای بازدارندگی موفقیت‌آمیز رقبایش، نیازی به افزایش زرادخانه‌های هسته‌ای خود و پیشی گرفتن از آن‌ها را ندارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ماه فوریه اعلام کرد، مسکو مشارکت خود در «پیمان استارت نو» مبنی بر خلع تسلیحات هسته‌ای را تعلیق می‌کند و اگر آمریکا در انجام آزمایش‌های هسته‌ای پیش‌دستی کند، روسیه نیز چنین آزمایش‌هایی را انجام خواهد داد.

جیک سالیوان با اشاره به این تصمیم روسیه عنوان داشت: درحالیکه که روسیه ادعا می‌کند استارت نو را تعلیق کرده، اما علنا متعهد شده تا به محدودیت‌های اساسی این معاهده پایبند باشد؛ اقدامی که بیانگر تمایل بالقوه روسیه برای ادامه محدودیت نیروهای هسته‌ای استراتژیک تا سال ۲۰۲۶ است. ما موافقیم.

وی تصریح کرد: این به نفع هیچ کشوری نیست که یک رقابت با پایان باز را آغاز کند. همچنین تا زمانی که روسیه پایبند باشد، ما نیز آماده‌ایم تا به محدودیت‌های اساسی مربوطه پایبند بمانیم. ایالات متحده آماده است تا اکنون با روسیه درباره مدیریت خطرات هسته‌ای مشارکت کند و یک چارچوب کنترل تسلیحات را برای پس از ۲۰۲۶ توسعه دهد.

سالیوان همچنین در این نشست سالانه گفت: ما تمایل خود را برای مشارکت در گفت‌وگوهای دوجانبه کنترل تسلیحات با روسیه و چین بدون هیچ پیش‌شرطی ابراز کرده‌ایم. واشنگتن مشتاق است تا مسئله اتمی را با دیگر موارد در روابطش با مسکو و پکن تفکیک کند.

او با بیان اینکه آمریکا به دنبال مشارکت چندجانبه با پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است، اظهار کرد: مشارکت و مذاکرات این پنج کشور (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا) فرصتی را برای مدیریت خطرات هسته‌ای و فشارهای ناشی از رقابت هسته‌ای فراهم می‌کند. ایالات متحده برای تنظیم قوانین و ارزش‌های جدید در دوران هسته‌ای جدید همکاری خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی آمریکا این اقدام را "گامی کوچک" خواند که می‌تواند خطرات ناشی از  سوءبرداشت و اشتباهات محاسباتی را در دوران بحران‌ها کاهش دهد.

جیک سالیوان با اشاره به نقش چین افزود: چین تاکنون نسبت به مشارکت دیپلماتیک با آمریکا از جمله در حوزه کنترل تسلیحات مقاومتی از خود نشان داده است. آمدن چین به میز مذاکرات "اقدامی مسئولانه و تصمیمی مهم" برای این کشور تلقی خواهد شد.

ارسال نظر

پربازدیدترین