|
| کد مطلب: ۹۸۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد

کمک نظامی چین به روسیه در جنگ اوکراین قریب‌الوقوع است/ بوی جنگ جهانی می‌آید

هنگامی که مقامات ارشد سیاست خارجی ایالات متحده و چین در کنفرانس امنیت جهانی برتر اروپا [کنفرانس امنیتی مونیخ] حاضر شدند، هر دو تاکید کردند که دولت‌هایشان به دنبال جنگ سرد جدیدی نیستند.

کمک نظامی چین به روسیه در جنگ اوکراین قریب‌الوقوع است/ بوی جنگ جهانی می‌آید
منبع: دنیای اقتصاد |

 با این حال، هشدارهای جدید مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه چین ممکن است در حال آماده شدن برای دادن تسلیحات و مهمات به روسیه برای جنگش با اوکراین باشد، نمایانگر بدترین جنگ سرد است. «ادوارد وانگ» در گزارش ۱۹فوریه در نیویورک تایمز نوشت، در آن مبارزه سایه‌وار چند دهه‌ای، ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی و گهگاه چین منابع نظامی را در جنگ‌های طولانی در سراسر جهان می‌ریختند و درگیر نزاع‌های خونین نیابتی از کره تا ویتنام و افغانستان می‌شدند. مقامات آمریکایی می‌گویند که چین برخلاف کره‌شمالی (و برخی دیگر از کشورها) در طول یک سال جنگ در اوکراین از دادن کمک‌های مادی به روسیه خودداری کرده است. رئیس‌جمهور بایدن به شی جین‌پینگ، رهبر چین تاکید کرده است که چنین اقدامی پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت.

شکی نیست که ورود چین به این شیوه به جنگ اوکراین، ماهیت درگیری را دگرگون می‌کند و آن را به یک «مبارزه عصری» تبدیل می‌کند که هر سه ابرقدرت بزرگ جهان و شرکای آنها در طرف‌های متضاد در آن دخیلند: روسیه، چین، ایران و کره‌شمالی علیه ایالات متحده، اوکراین و متحدان و شرکای اروپایی و آسیایی آنها، از جمله ژاپن و کره‌جنوبی. هشدارهای آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به چین - که در چندین موقعیت در روزهای شنبه و یکشنبه از جمله در تلویزیون انجام شد - نشان داد که دولت بایدن معتقد است پکن در آستانه عبور از «خط قرمز» است. این واقعیت که بلینکن بطور علنی و صریح صحبت کرد، ناامیدی ایالات متحده را نشان می‌دهد که تلاش می‌کند شی و دستیارانش را از انجام این کار منصرف کند.

مقامات واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی، از جمله در مادرید، یکی از سرسخت‌ترین ارائه‌دهندگان کمک به کی‌یف می‌گویند که در بهار امسال برای حمله جدید روسیه به اوکراین آماده می‌شوند و باید در زمستان امسال هر کاری که می‌توانند انجام دهند تا فرصت‌های روسیه را برای شکستن خط دفاعی اوکراین بسوزانند. بلینکن با «وانگ‌یی»، مقام ارشد سیاست خارجی چین هنگامی که آن دو نفر شنبه شب در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ ملاقات کردند، به او گفت که واشنگتن معتقد است چین «در حال بررسی ارائه حمایت‌های مرگبار از روسیه در تلاش‌های جنگی این کشور در اوکراین است.» وزیر امور خارجه در مصاحبه با مارگارت برنان از CBS News گفت: «و من توانستم همان‌طور که رئیس‌جمهور بایدن با همتای چینی خود در میان گذاشته بود، پیامدهای جدی را که برای روابط ما خواهد داشت، با او در میان بگذارم.»

بلینکن گفت که این کمک شامل تسلیحات و مهمات خواهد بود؛ اما وی جزئیاتی درباره اطلاعات اساسی که احتمالا دولت بایدن به‌دست آورده است، ارائه نکرد. بیانیه پنج هزار کلمه‌ای روسیه-چین که شراکت «بدون محدودیت» را اعلام می‌کند، نگرانی‌ها را در واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی برانگیخته است. ایالات متحده تلاش کرده است با انتشار یافته‌های اطلاعاتی، چین را از کمک نظامی به روسیه تا حدی منصرف کند که همین امر نظارت عمومی جهانی درباره هرگونه اقدام بالقوه چین برای حمایت از روس‌ها را افزایش داده است. در مارس۲۰۲۲، مقامات ایالات متحده به خبرنگاران چند سازمان خبری از جمله نیویورک تایمز گفتند که روسیه از چین درخواست کمک کرده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین