|
| کد مطلب: ۱۰۵۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد

برداشتهای غلط آقای وزیر از یک نظرسنجی

وزیر ارشاد اخیرا اعلام کرده است طبق آخرین نظرسنجی وزارتخانه متبوعش 80درصد مردم معتقذ به رعایت الزام حجاب هستند.

برداشتهای غلط آقای وزیر از یک نظرسنجی

طبعا انتظار می‌رود که وزیر ارشاد این گزاره را براساس نتایج این پژوهش ابراز کرده باشد، ولی نه ‌تنها چنین گزاره تعریف شده‌ای در نظرسنجی نیست، بلکه عدد 80درصد اصلا وجود ندارد و مهم‌تر اینکه نتایج موجود در گزارش خیلی متفاوت و متضاد با این گزاره است البته اگر منظور وی الزامات قانونی  باشد.

 پاسخگویان در برابر این پرسش که چقدر افراد بی‌حجاب می‌بینید؟ 31درصد  گفته‌اند زیاد، 31درصد متوسط و 38درصد کم. این نظرسنجی ملی است. بنابراین از پاسخ مردم شهرهای بزرگ خیلی بیشتر از 31درصد است.

پاسخگویان مهم‌ترین علت این رفتار را تمایل زنان به آزادی و کمترین علت را مخالفت زنان با نظام دانسته‌اند.

درباره نحوه مواجهه با این پدیده، فقط 10درصد موافق اقدام قانونی هستند که آن نیز در حد جریمه است و نه زندان و خشونت و بقیه طرفدار تذکر زبانی (14%)، اقدامات فکری و فرهنگی (40%)، همچنین 23درصد گفته‌اند که باید آن را پذیرفت. این پاسخ به این معناست که فقط 10درصد طرفدار مواجهه قانونی با این پدیده هستند که جرم تلقی و برایش جریمه درنظر گرفته شود.

  73درصد مردم حجاب را واجب شرعی دانسته‌اند، مثل نماز و روزه و... که انجام ندادن آنها مستلزم مجازاتی نیست. بنابراین شرعی دانستن آن را به معنای الزام قانونی کردن نمی‌دانند و جالب اینکه فقط 46درصد معتقدند که زنان باید حجاب داشته باشند و بقیه مردم آن را منوط به نظر و خواست و اراده خود زنان دانسته‌اند.

درخصوص اینکه آیا در آینده بی‌حجابی بیشتر خواهد شد؟ 52درصد گزینه بلی، 21درصد خیر و 27درصد هم نمی‌دانم را پاسخ‌ داده‌اند.

جالب‌ترین بخش نیز ارزیابی مردم از واکنش مذهبی‌ها در برابر بی‌حجابی است که 33درصد معتقدند کنار می‌آیند، 24درصد معتقدند که از طریق نهادهای مسوول پیگیری می‌کنند و 20درصد هم گفته‌اند که درگیر می‌شوند و پاسخ سایر هم 23درصد است .

این نظرسنجی می‌تواند به این معنی باشد که از نظر اکثریت مردم، حتی اگر حجاب واجب شرعی باشد ضرورتی به اجبار قانونی ندارد.

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین