|
| کد مطلب: ۹۰۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد

چگونه می توان جلوی مکانیسم ماشه علیه ایران را گرفت؟

اظهارات اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیرامون بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تهران و از سرگیری بازرسی از تاسیسات هسته‌ای، نشان از همکاری مجدد بین ایران و آژانس است.

چگونه می توان جلوی مکانیسم ماشه علیه ایران را گرفت؟

روزنامه آرمان ملی نوشت:  اگر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بار دیگر تاسیسات ایران را مورد بازرسی قرار دهند و گزارشی مبنی بر همکاری ایران و آژانس به شورای حکام و مدیرکل آژانس ارائه دهند، طبیعتا امیدهایی به وجود خواهد آمد که مذاکرات جدیدی بین ایران و کشورهای1+4 برگزار شود.

به نظر می‌رسد که رویکرد جدیدی از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا به وجود آمده که مذاکرات از سرگرفته شود و یک توافق جدید بین ایران و1+4 یعنی انگلستان، فرانسه، آلمان و روسیه و چین در وین صورت بگیرد. علت تاخیر در مذاکرات نیز دلایل روشنی داشت. مساله جنگ روسیه و اوکراین موجب شد اولویت جهان به این سمت حرکت کند. زیرا قطع صادرات روسیه به اوکراین عملا موجب شد اروپایی‌ها بیشتر انرژی خود را بر روی تامین انرژی در زمستان بگذارند.

همچنین دشمنان ایران حوادثی را در ایران رقم زدند تا مشاهده کنند که احتمال سقوط جمهوری اسلامی وجود دارد یا خیر. با شکست توطئه‌های مشترک کشورهای خارجی برای برهم زدن ثبات در ایران و عبور تهران از این بحران، موجب شده کشورهای اروپایی مجددا به توافق با ایران و استفاده از بازار نفت و گاز ایران به منظور پایین آوردن قیمت انرژی در تهران، به سمت مذاکره با ایران حرکت کنند.

احتمالا بعد از بازدید بازرسان گشایشی بین ایران آژانس و بین ایران و کشورهای اروپایی و حتی آمریکا به وجود ‌آید و به نوعی طرفین به سمت ادامه مذاکرات برای بازگشت به برجام و یا حتی توافقی که در برگیرنده رفع تحریم‌های ایران باشد، حرکت کنند. بازگشت احتمالی بازرسان آژانس به ایران موجب خواهد شد که آژانس و شورای حکام و کشورهای اروپایی و آمریکا در مجموع مانع از آن شوند که بار دیگر پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شود و عملا آنچه تحت عنوان از سرگیری مکانیزم ماشه علیه ایران است را کنار بگذارند. اگر توافقاتی بین طرفین صورت بگیرد، آنها به نتیجه برد- برد خواهند رسید. در غیر این صورت شاهد توقف همکاری بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم بود. در این صورت مکانیزم ماشه علیه تهران فعال خواهد شد و قطعنامه‌های فصل هفتمی علیه ایران احیا خواهد شد اما با توجه به اینکه هم جنگ اوکراین آرام گرفته و هم در داخل هیچ حرکتی که ساختار نظام در ایران را نشانه بگیرد به موفقیت نرسیده، از این منظر اروپایی‌ها قصد دارند به آرامی به سمت احیای برجام گام بردارند و شرایطی را فراهم خواهند آورد که ایران همکاری‌های خود را با جامعه جهانی از سر گیرد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین