|
| کد مطلب: ۹۱۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد

راز جغدهای کوچک چندهزارساله کشف شد!

محققان در بررسی‌های تازه خود دریافته‌اند، حکّاکی‌های باستانی جغد که روزگاری مقدس قلمداد می‌شدند، به احتمال بسیار اسباب‌بازی کودکان بوده‌اند.

منبع: زومیت |

به گزارش زومیت، براساس یافته‌های یک پژوهش جدید، کودکانی که هزاران سال قبل در شبه‌جزیره‌ ایبری زندگی می‌کردند، تکه‌هایی از سنگ لوح را به صورت جغد می‌تراشیدند و به نوعی از آن‌ها به‌عنوان وسایل بازی خود استفاده می‌کردند. به نقل از وبگاه لایوساینس، باستان‌شناسان در گذشته تصور می‌کردند این نقوش اشیای مقدس نمایانگر خدایان باشند و در مراسم‌های آئینی و مذهبی به کار ‌رفته باشند. اما پژوهش جدید به نکته جالب‌توجه دیگری اشاره می‌کند و دو احتمال استفاده به‌عنوان اسباب‌بازی یا سنگ طلسم را مطرح می‌کند.

خوآن نگرو، زیست‌شناسی از گروه بوم‌شناسی تکاملی شورای ملی تحقیقات اسپانیا که محقق اصلی پژوهش جدید است در این رابطه اظهار داشت: «اولین برداشت من در زمان دیدن این حکّاکی‌ها آن بود که درست کردن آن‌ها باید ساده باشد. زمان و مهارت زیادی برای آن‌ها صرف نشده و هر فردی می‌توانست در ظرف چند ساعت یکی از این لوح‌ها تهیه کند.»

جغدهای کوچک چند هزار ساله، طلسم یا اسباب‌بازی/ عکس
حکّاکی‌های روی سنگ لوح باستانی در کنار عکس یک جغد کوچک

به احتمال زیاد جوانان عصر مس نیز در محل زندگی خود مرتب با جغدها مواجه می‌شدند و ویژگی‌های ظاهری متمایز این پرندگان با سرهای بزرگ و چشمان جلوی‌ آن‌ها باعث توجه بیشتر انسان‌های آن روزگار به آن‌ها می‌شده است. از این رو، حتی اگر کودکی هیچ مدلی برای نقاشی خود نداشته باشد، ظاهراً به‌راحتی می‌تواند از روی ذهنش تصویر جغد را به مانند سایر حیوانات مشهور مانند اسب، سگ و فیل نقاشی کند.

نگرو و همکارانش برای آزمایش این فرضیه از گروهی از کودکان داوطلب خواستند تصاویر جغد را نقاشی کنند. جالب اینکه نقاشی‌های این کودکان امروزی شباهت باورنکردنی به حکّاکی‌های باستانی داشت. نگرو اشاره می‌کند که نقاشی کشیدن از جغدها ظاهراً قسمتی از پروسه‌ی یادگیری کودکان است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین