|
| کد مطلب: ۷۶۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد

کشف لوح حسابداری در شهرسوخته بعد از ۵۰ سال کاوش

سید منصور سیدسجادی سرپرست هیات باستان شناسی شهرسوخته کشف لوح حسابداری را در مناطق غربی ایران امری عادی خواند و گفت: در شرقی‌ترین نقطه دشت لوت و ایران، باستان‌شناسان تاکنون به چنین کشف منحصر بفردی دست نیافته بودند.

کشف لوح حسابداری در شهرسوخته بعد از ۵۰ سال کاوش

به گزارش آیند، وی گفت: این لوح نشان از ارتباط جامعه شهرسوخته با مردم آغاز ایلامی دارد، حسین مرادی باستان شناس و معاون هیات باستان شناسی در عمق چهار متری اتاق شماره ۲۷ منطقه مسکونی محوطه شهر سوخته در حین کاوش به این لوح رسید.

سرپرست هیات باستان شناسی شهرسوخته این کشف را تا حدودی قابل پیش‌بینی دانست و گفت: در همایش باستان شناسی جنوب شرق این نوید را به جامعه باستان شناسی داده بودم که در آینده خیلی نزدیک چنین رویدادی رخ خواهد داد و هیات به این کشف دست خواهد یافت.

وی به مشخصات این لوح حسابداری اشاره کرد و گفت: این لوح ۱۱ سانتی متر طول و هفت سانتی متر عرض دارد و شامل ۲ گونه علامت است که یکی از علامت‌ها خطوطی هستند که نشانگر نوع کالای ارسال شده همراه لوح است و دیگری سلسله مستطیل شکل‌های عمق‌دار که نشان از تعداد کالای ارسال شده دارند و فعلا برای ما نا آشنا هستند.

سجادی مهمترین نکته در ساختار این لوح را اثر مهر استوانه ‎‌ای ارسال کننده روی آن دانست و گفت: طبق ساختار این مهر، کاملا روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری ۱۰گانی استفاده می‌کردند، برخلاف سومری‌ها که سیستم حسابداری آن‌ها بر اساس نظام ۶۰ گانی بوده است.

سرپرست هیات باستان شناسی شهرسوخته گفت: تا این فصل در بخش‌های خیلی قدیمی‌تر شهر سوخته کاوش نشده بود، در ۲ فصل گذشته تصمیم گرفتیم در لایه‌های عمیق‌تر کار کنیم که این تصمیم منجر به کشف این لوح با ارزش در عمق چهار متری شد.

وی گفت: هم اکنون و در روز‌های پایانی کاوش و پژوهش فصل نوزدهم در پایگاه شهر سوخته مشغول ثبت، ضبط و آماده‌سازی مستندات و گزارش کار هستیم و کار حفاری در سه گمانه اصلی در منطقه مسکونی به اتمام رسیده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

پربازدیدترین