|
| کد مطلب: ۹۷۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد

حوزه‌ هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ سرمایه‌ های قابل توجهی جذب خواهد کرد

پژوهشگر ارشد در حوزه خط‌مشی‌ها در بنیاد موزیلا، معتقد است حتی اگر هوش مصنوعی برای بسیاری از افراد به‌اندازه کافی خوب باشد، به برخی از افراد آسیب‌های عمیقی وارد می‌کند.

حوزه‌ هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ سرمایه‌ های قابل توجهی جذب خواهد کرد
منبع: دیجیاتو |

به نظر گانتز قبل از آغاز استفاده گسترده مردم از ابزارهای هوش مصنوعی یا شروع استفاده تجاری از آنها باید کارهای زیادی در این‌حوزه انجام شود.

مسلماً در صورت تولید محتوای نامناسب و درهم‌برهم توسط هوش مصنوعی زایا، کاربران دیگر تمایلی به استفاده از آن نخواهد داشت. در ضمن هوش مصنوعی باید برای همه کاربران محتوایی باکیفیت یکسان ارائه دهد.

هنوز مشخص نیست که آیا در سال ۲۰۲۳ شرکت‌های هوش مصنوعی متقاعد به رعایت موارد مذکور خواهند شد یا نه. این‌موضوع اهمیت زیادی دارد؛ به‌خصوص اکنون که سرمایه‌گذاران متمایل به سرمایه‌گذاری روی هر گونه هوش مصنوعی زایای نویدبخش هستند.

شرکت Stability AI علی‌رغم وجود بحث‌های جنجال‌برانگیز در مورد Stable Diffusion، موفق به جذب سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری از سوی حامیان مطرحی با ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار شده است. از میان این‌حامی‌ها می‌توان به کوتو (Coatue)، شرکت سرمایه‌گذاری متمرکز بر فناوری و لایت‌اسپید پارتنرز (lightspeed venture partners)، شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر، اشاره کرد.

گفته می‌شود OpenAI در حال حاضر ۲۰ میلیارد دلار ارزش دارد. در ضمن این‌شرکت برای گرفتن سرمایه بیشتر از مایکروسافت در حال رایزنی‌های پیشرفته با این‌شرکت است. مایکروسافت قبلاً در سال ۲۰۱۹ یک میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است؛ البته مسلماً برخی از شرکت‌ها هم موفق به جذب سرمایه نخواهند شد.

openai-msft-twitter_7-21b-1024x576

طبق اطلاعات ارائه‌شده در وب‌سایت کرانچ بیس (crunchbase)، وب‌سایت ارائه‌دهنده اطلاعات تجاری شرکت‌های خصوصی و دولتی، تقریباً تمام شرکت‌های مصنوعی برتر موفق به جذب سرمایه در سال ۲۰۲۲، شرکت‌های نرم‌افزاری هستند. تنها چهار شرکت هوش مصنوعی سخت‌افزاری موفق به کسب چنین موفقیتی در سال ۲۰۲۲ شدند. این‌شرکت‌ها شامل سه شرکت فعال در حوزه فناوری خودران یعنی کرروز (Cruise) و وی‌وی (Wayve) و وی راید (WeRide) و شرکت رباتیک مگاروبو (MegaRobo) می‌شود.

کانتنت اسکوئر Contentsquare، شرکت فروشنده سرویس ارائه‌دهنده محتوای پیشنهادی هوش مصنوعی‌محور برای فضای وب، در جولای ۲۰۲۲ فرایند سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری خود را تکمیل کرد. یونیفور (Uniphore)، شرکت فروشنده نرم‌افزارهای تحلیل مکالمات و دستیارهای قادر به مکالمه (برای استفاده در مکان‌هایی مثل مراکز تماس)، در فوریه ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری خود را انجام داد.

شرکت‌ های اسپات (Highspot) که پلتفرم هوش مصنوعی آن توانایی ارائه پیشنهاد‌های جذب مشتری بازاریابی آنی داده محور را دارد، نیز در ژانویه ۲۰۲۲ دست به سرمایه‌گذاری ۲۴۸ میلیون دلاری زد.

ممکن است سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مطمئن هوش مصنوعی باشند؛ حتی اگر چنین حوزه‌هایی به‌اندازه هوش مصنوعی زایا جذاب نباشند. از میان این‌حوزه‌ها می‌توان به خودکارسازی فرایند تجزیه‌وتحلیل اطلاعات با هوش مصنوعی پیشرفته اشاره کرد. ایجاد بازدیدکنندگان دائمی (منظور ارجاع‌دادن مشتریان به یک پلتفرم فروش است) نیز حوزه بدون خطری برای سرمایه‌گذاری است.

هوش مصنوعی حوزه‌ای نیست که توانایی جلب توجه سرمایه‌گذاران را نداشته باشد؛ اما بیشتر برای سرمایه‌گذاران مطرح با نفوذ و مطلع از اتفاقات احتمالی آینده دنیای فناوری مناسب است.

ارسال نظر

پربازدیدترین