|
| کد مطلب: ۱۰۸۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد

ماه گرفتگی نیم‌ سایه‌ ای کامل در هفته‌ دوم اردیبهشت ۱۴۰۲

هفته‌ی دوم اردیبهشت ۱۴۰۲ همچنان ادامه‌ی هفته‌ی نجوم است و رویدادهای مختلفی در شهرهای گوناگون برگزار می‌شود.

ماه گرفتگی نیم‌ سایه‌ ای کامل در هفته‌ دوم اردیبهشت ۱۴۰۲
منبع: دیجیاتو |

اگر فرصت حضور مستقیم در چنین رویدادهایی را ندارید، آگاهی از برخی از مهم‌ترین رویدادهای نجومی هفته هم می‌تواند برای ساعتی شما را غرق در زیبایی‌های آسمان شب کند.

به‌ویژه در این هفته ماه که تربیع اول را پشت سر گذاشته و درخشندگی مناسبی دارد، مقارنه‌های زیبایی با اجرام مختلف آسمان شب خواهد داشت.

رویدادهای نجومی در هفته‌ی دوم اردیبهشت ۱۴۰۲

شنبه ۹ اردیبهشت (April 29)

ماه که یک هفته از آغاز هلال آن گذشته است، پس از غروب در سمت جنوب و جنوب شرقی می‌درخشد و درست سمت چپ دسته‌ی داس صورت فلکی «شیر» (Leo) یا «اسد» قرار دارد.

فاصله‌ی آن از ستاره‌ی «قلب الاسد» (Regulus) و ستاره‌ی «جبهه» (Algieba) یعنی دو ستاره‌ی درخشان داس در این صورت فلکی، تقریبا به یک اندازه است.

ساعت ۱۷:۴۱ اختفای روزگاهی ستاره‌ی «اتا اسد» با ماه روی می‌دهد که برای مشاهده‌ی آن به ابزار اپتیکی نیاز است. قمر زمین همچنین ساعت ۲۳:۳۰ به نزدیک‌ترین فاصله به «قلب الاسد» با جدایی زاویه‌ای ۳.۶ درجه می‌رسد.

یکشنبه ۱۰ اردیبهشت (April 30)

درست از آغاز شب، رو به شمال را در ارتفاع بالا نگاه کنید تا «نشان‌گرها» (Pointers) یعنی ستارگان انتهایی کاسه‌ی صورت فلکی «دب اکبر» (Ursa Major) یا همان «خرس بزرگ» (Big Dipper) را روی نصف النهاری ببینید، در حالی که مستقیما به سمت پایین و «ستاره‌ی قطبی» (Polaris) اشاره دارند. این ستارگان تا پولاریس حدود سه مشت در طول بازوی کشیده فاصله دارند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین