|
| کد مطلب: ۱۰۸۷۷۲
لینک کوتاه کپی شد

اولین تصویر از یک سیاه‌چاله کلان‌جرم منتشر شد؛ 6.5 میلیارد برابر خورشید

در تصویر منتشر شده، سیاهچاله‌ای با پرتوهای قدرتمند پلاسما پراکنده شده توسط آن دیده می‌شود که می‌توان اطلاعات بسیار زیادی از جهان هستی داشته باشد.

اولین تصویر از یک سیاه‌چاله کلان‌جرم منتشر شد؛ 6.5 میلیارد برابر خورشید
منبع: دیجیاتو |

دانشمندان اولین تصویر مستقیم از یک  سیاه‌چاله کلان‌جرم  را ثبت کرده‌اند که در این تصویر، سیاهچاله در حال پراکنده کردن پرتوهای قدرتمند پلاسما است.

 

براساس گزارش اینسایدر، این سیاهچاله در مرکز  کهکشان M87  با فاصله  55 میلیون سال نوری  با ما قرار دارد و حدود  6.5 میلیارد برابر  از خورشید ما بزرگ‌تر است. پرتوهایی که این سیاهچاله در حال پخش شدن هستند می‌توانند صدها هزار سال نوری جریان داشته باشند و یکی از بزرگ‌ترین اسرار جهان هستی محسوب می‌شوند.

اولین تصویر مستقیم از یک  سیاهچاله کلان‌جرم

اکثر کهکشان‌ها، از جمله کهکشان ما، در اطراف یک سیاه‌چاله کلان‌جرم می‌چرخند که تمام مواد به درون آن‌ها فرو می‌روند. به همین دلیل در جدیدترین تصویر ارائه شده، این سیاهچاله که در مرکز کهکشان M87 واقع شده، به شکل حلقه‌ای روشن از ماده دیده می‌شود که دور یک چاله تاریک در حال چرخش است. با این حال، پرتوها از ماده‌ای ساخته شده‌اند که می‌تواند از سیاهچاله فرار کند.

این پرتوها همچنین ویژگی‌های باورنکردنی دارند. آن‌ها نه‌تنها از جمله درخشان‌ترین اجرام کهکشان محسوب می‌شوند، بلکه در مطالعات قبلی مشخص شده که ذرات موجود در آن‌ها می‌توانند با سرعت نزدیک به نور حرکت کند.

تصویر جدید که با همکاری تلسکوپ‌های آرایه جهانی میلی‌متری VLBI، آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما، رصدخانه جنوبی اروپا و تلسکوپ گرینلند گرفته شده، اولین تصویری است که نحوه تشکیل این پرتوها را نشان می‌دهد.

یک برداشت هنری از پرتو سیاهچاله

«رو-سن لو»، محقق اصلی این مطالعه و ستاره‌شناس رصدخانه نجوم شانگهای در چین، در بیانیه مطبوعاتی خود گفت:

«می‌دانیم که این پرتوها از مناطق اطراف سیاهچاله‌ها به بیرون پرتاب می‌شوند، اما هنوز به‌طور کامل نمی‌دانیم که این اتفاق چگونه رخ می‌دهد. برای مطالعه مستقیم این موضوع باید منشا پرتو را تا حد امکان نزدیک به سیاهچاله مشاهده کنیم.»

اکنون اخترشناسان امیدوار هستند اطلاعات مربوط به این پروژه، به آن‌ها کمک کند تا درباره نحوه ایجاد این پرتوها و در نهایت کشف رمز و راز نحوه شکل‌گیری کهکشان‌ها اطلاعات جدیدی کسب کنند.

ارسال نظر

پربازدیدترین