|
| کد مطلب: ۱۰۸۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد

۱۰ فیلم عالی با دروغ‌ های فاجعه‌ آمیز

دروغ‌ مصلحتی، دروغ‌ خطرناک، دروغ جزئی، کلاه‌برداری، حقه‌بازی و سرپوش‌ گذاشتن؛ دروغ‌ها با یک سیستم درجه‌بندی پیچیده همراه هستند که عمدتا برای تسکین احساس گناه فرد فریب‌دهنده یا محکوم کردن او برانگیخته می‌شوند.

۱۰ فیلم عالی با دروغ‌ های فاجعه‌ آمیز

 وقتی واقعا این پدیده را بررسی کنید، بنظر جذاب می‌رسند. به همین دلیل است که بسیاری از فیلم‌ها از پتانسیل دراماتیک دروغ‌ها استفاده می‌کنند.

تعداد زیادی از فیلم‌های نوآر آمریکایی شامل زنان حقه‌بازی هستند که در انتها در باتلاق دروغ‌هایشان فرو می‌روند. بدنام‌ترین فم فتال‌های پرده‌ نقره‌ای از زیبایی خود جهت پوشاندن طینت فریبنده و کشنده خود سواستفاده می‌کنند. کتی موفات (جین گریر) در «از دل گذشته‌ها» از ظاهر فرشته‌گون خود برای فریب دادن مردان بهره می‌برد، همانطور که بریجید اوشانسی (مری آستور) در «شاهین مالت»؛ البته که در نهایت نقشه‌های او نقش بر آب می‌شود و سم (همفری بوگارت) او را تحویل پلیس می‌دهد. از ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۸ در فیلم‌ها اصرار بر مجازات شخصیت‌هایی بود که جرمی مرتکب شده‌اند، به همین دلیل زنان زیرک فیلم‌های نوآر، چه خود قربانی محیط بودند یا نه، در نهایت با بلایی عادلانه روبرو می‌شدند.

خیانت یکی دیگر از طرح‌های شاخصی است که حول محور دروغ بنا می‌شود‌ و مانند رفتارهای زننده زنان نوآر، سوالات اخلاقی بسیاری را برای دست‌وپنجه نرم کردن مطرح می‌سازد. «برخورد کوتاه» و «در حال و هوای عشق» دو نمونه از فریب‌های زندگی زناشویی را ارائه می‌کنند که آنطور که انتظار می‌رود در مقیاس خوب/بد مطلق نمی‌گنجند. خوشبختانه برخلاف بسیاری از نمونه‌های مذکور هیچکدام به فاجعه ختم نمی‌شوند.

در آخر دروغ‌هایی داریم که در مقیاس‌های بسیار بزرگ‌تری عمل می‌کنند، مثل رسوایی‌های دولتی در «همه مردان رئیس جمهور»، وعده‌های دروغین اقتصادی در «خوشه‌های خشم»، و آن دروغ‌هایی که از داخل شروع می‌شوند و به همه جا سرایت می‌کنند. مانند «کشتن مرغ مقلد»، «شکار» و… که همگی حول یک دروغ متمرکز شده‌اند که شاخک‌های سمی‌اش را به بیرون می‌آورد و با لمس هر چیزی آن را فاسد می‌کند.

لیست زیر از فیلم‌ها با دروغ‌های فاجعه‌آمیز به ترتیب سال ساخت تنظیم شده است

۱۰) غرامت مضاعف (Double Indemnity)

۹) گوشواره‌های مادام… (The Earrings of Madame de…)

۸) شیطان‌صفتان (Diabolique)

۷) سریر خون (Throne of Blood)

۶) سرگیجه (Vertigo)

۵) پرواز بر فراز آشیانه فاخته (One Flew over the Cuckoo’s Nest)

۴) پول (L’Argent)

۳) بازمانده روز (The Remains of the Day)

۲) شکار (The Hunt)

۱) انگل (Parasite)

ارسال نظر

پربازدیدترین