|
| کد مطلب: ۱۰۶۵۹۷
لینک کوتاه کپی شد

رویدادهای نجومی ۲۷ فروردین ۱۴۰۲

در این مطلب رویدادهای نجومی ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ را می خوانید.

رویدادهای نجومی ۲۷ فروردین ۱۴۰۲

 

هلال ماه در بامداد این از ساعت حدود ۰۴:۰۰ در آسمان شرق و جنوب شرقی قابل مشاهده است. زحل هم با فاصله‌ی ۴.۸ درجه در کنار آن دیده می‌شود. برای تماشا و عکاسی از این منظره‌ی تماشایی، باید سحرخیز باشید و ساعت ۴ تا ۵ بامداد آسمان را بنگرید. ساعت ۰۵:۵۲ صبح هم ماه به حضیض مداری (کوتاه‌ترین فاصله تا زمین) با ۳۶۸ هزار کیلومتر می‌رسد.

شامگاهان هم درست پس از تاریک شدن هوا، شکل واضح داس-مانند صورت فلکی «شیر» (Leo) یا «اسد» به‌صورت عمودی با ارتفاع زیاد در سمت جنوب شرقی رخ‌نمایی می‌کند و منظره‌ای دیدنی می‌آفریند. ستاره‌ی پایینی آن که با نام «قلب الاسد» (Regulus) شناخته می‌شود، درخشان‌ترین ستاره‌ی این صورت فلکی است.

خود صورت فلکی به‌صورت افقی به سمت غرب در حال حرکت است. شکل داس در حقیقت شامل بخشی از سر او، یال، سینه و پای او می‌شود. در سمت چپ هم، یک مثلث قائم‌الزاویه‌ی کشیده، بخش انتهایی بدن و دم بلند او را تشکیل می‌دهد.

وضعیت صورت فلکی شیر در هفته‌ی پایانی فروردین 1402؛ صورت فلکی دب اکبر هم بالاتر از آن دیده می‌شود.

وضعیت صورت فلکی شیر در هفته‌ی پایانی فروردین ۱۴۰۲؛ صورت فلکی دب اکبر هم بالاتر از آن دیده می‌شود.
Credit: Stellarium

چند درجه در بالا و غرب شکل داس-مانند شیر، ستاره‌های کاپا و لامبدا از این صورت فلکی با قدر ۴.۵ و ۴.۳ و جدایی زاوله‌ای ۳.۵ درجه دیده می‌شوند. این دو ستاره، بینی و چانه‌ی شکل شیر را تشکیل می‌دهند.

کهکشان NGC 2903 در جنوب لامبدا (چانه) و با فاصله‌ی ۰.۵ درجه قرار گرفته است. این کهکشان از نظر بصری، قدر ۹ یا ۱۰ دارد و بدین ترتیب به دومین کهکشان درخشان صورت فلکی شیر تبدیل می‌شود. حتی خبره‌ترین رصدگران هم اعتراف می‌کنند که این یک جسم قابل مشاهده با دوچشمی‌های ساده نیست و به جز دوربین‌های دوچشمی بزرگ زیر یک آسمان کاملا تاریک یا تلسکوپ امکان رصد آن وجود ندارد.

یک تلسکوپ بازتابی ۶ اینچی می‌تواند آن را حتی در میان آلودگی نوری اطراف شهر، به‌صورت یک لکه‌ی خاکستری کم‌رنگ نشان دهد که تقریبا از شمال به جنوب کشیده شده است.

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین